Jeżeli chcesz wyodrębnić się na rynku, potrzebujesz strategii doświadczeń. Dlaczego? Możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, lecz twoi kupujący nie kupują od ciebie produktów czy usług – oni kupują doświadczenia. Co więcej, w najbliższych latach doświadczenia staną się fundamentem tworzenia wyjątkowej wartości rynkowej i głównym źródłem przewagi strategicznej. Jak to zrobić? Musisz zbudować solidną, lecz wykonalną strategię i efektywnie wdrożyć ją w całej organizacji.
Aga Szóstek określa tę strategię jako umami, które jest piątą kategorią smaku (obok słodkiego, kwaśnego, słonego i gorzkiego) i nadaje potrawom nieszablonowy smak. W realiach biznesowych umami rozumiane jest jako doświadczenie, którego konsumenci nigdy nie mają dość i o którym sami z siebie opowiadają innym, jako czynnik, dzięki któremu nasza oferta przestaje być „w porządku", a staje się czymś niepowtarzalnym i zapadającym w pamięć.
Strategia Umami w projektowaniu doświadczeń
Strategia Umami to podejście opracowane na bazie 20 lat doświadczenia zawodowego łączącego badania akademickie z praktyką biznesową. Jest syntezą UX z CX i z projektowaniem usług na poziomie strategicznym. Model zaproponowany przez autorkę to kolejny krok w ewolucji myślenia projektowego, który pozwala:
(a) dowiedzieć się, jakie historie opowiadają dziś twoi konsumenci;
(b) odkryć czynniki motywujące i zniechęcające, które kierują tymi historiami;
(c) zdefiniować nieprzeciętne przyszłe doświadczenie, które chcesz dostarczyć;
(d) określić wykonalne środki, które zapewnią postęp w realizacji tej wizji;, a także
(e) ocenić ten postęp dzięki analizie przyszłych historii klientów.
Biznesowe aspekty budowania doświadczeń klientów
Pełna poręcznych historii, szeroko zakrojonej wiedzy, śmiałych przemyśleń i poręcznych porad, ta książka pomoże ci dopasować organizację do budowania nieszablonowej wartości rynkowej przez dostarczanie klientom niezapomnianych doświadczeń. Dzięki niej będzie ci łatwiej opracować i wdrożyć strategię prokliencką, dzięki której nadasz swej organizacji nową energię, wyróżnisz się na rynku i zostaniesz pokochany poprzez swych klientów, którzy będą ochoczo opowiadać o tobie innym. Bo żeby zostać zauważonym, trzeba się wyróżnić.
***
Gdy ktoś mnie pyta, dlaczego mocna marka czy branża nie przyjęły jeszcze modelu ekonomii doświadczeń, za każdym razem odpowiadam to samo: to kwestia nastawienia. Nie wiedziałem natomiast, iż tajemnica obrania nastawienia stosownego dla wdrożenia modelu projektowania doświadczeń tkwi w przepysznej koncepcji umami. Nadszedł czas, by twoja marka wyszła ponad Punkt Wyjścia Umami, wyznaczający podstawowy poziom funkcjonalności, i zaczęła oferować klientom wartość emocjonalną, a choćby poczucie sensu. To książka dla wszystkich projektantów doświadczeń i liderów. Pozwólcie, żeby Aga Szóstek pokazała wam, jak projektuje się i generuje wartościowe doświadczenia, a wraz z nimi wartościowe wspomnienia.
B. Joseph Pine II, współautor książki The Experience Economy: Competing for Time, Attention, and Money
To książka pełna znakomitych pomysłów i wiedzy, można się z niej naprawdę dużo dowiedzieć. Mimo to ani przez chwilę nie miałam poczucia, iż ktoś prawi mi kazania. Miałam raczej poczucie udziału w mądrej rozmowie, w której Aga Szóstek dzieli się ze mną inspirującymi przykładami, wskazówkami biznesowymi, poradami projektowymi, badaniami psychologicznymi oraz anegdotami z życia prywatnego i zawodowego. To książka o projektowaniu doświadczeń, która sama w sobie jest wspaniałym doświadczeniem.
Anna E. Pohlmeyer, liderka ds. Badań doświadczeń w Diffferent; była współdyrektor w Delft Institute of Positive Design przy Delft University of Technology
Jedną z najtrudniejszych rzeczy, jakich możemy od siebie wymagać, jest nauka patrzenia na okalający nas świat w nowy sposób. Przemyślenia Agi kompletnie odmieniły mój punkt widzenia. Na kartach tej książki zawarła czystą magię – zaproszenie do tego, żeby zobaczyć piękno rzeczywistości z jej punktu widzenia.
Anthony Rocco, projektant doświadczeń, San Francisco
Książka Agi to nadzwyczajny punkt wyjścia dla osób ze świata biznesu, które chciałyby wykorzystać projektowanie doświadczeń do rozwijania firm. To również świetny podręcznik dla projektantów, którzy chcieliby nauczyć się mówić o swojej pracy w kontekście biznesowym.
Andy Sontag, menedżer programu projektowania doświadczeń w szkole Kaospilot
Doświadczenia otaczają nas zewsząd. Produkty ulegają coraz obszerniejszemu spowszednieniu, więc to właśnie doświadczenia w coraz większym stopniu stają się podstawowym czynnikiem akcentującym. To one powodują,klienci wybierają sobie swoje ulubione marki i pozostają im wierni. Książka ta proponuje czytelnikom jakże konieczne dane o tym, dlaczego i w jaki sposób w dzisiejszych czasach należy stawiać na doświadczenia. To jednak nie wszystko – dzięki gotowym modelom i wskazówkom jest niezwykle użyteczna, czytelnicy mogą stosować zawarte w niej informacje w swojej codziennej pracy.
Fabricio Teixeira, współzałożyciel Online Publication UX Collective
***
Dr Aga Szóstek jest strategiem doświadczeń. Przez ostatnie 20 lat zajmowała się najnowszymi dokonaniami na styku projektowania, technologii i biznesu. Pracowała z takimi markami jak Google, Philips, Canon, Samsung, EY, Santander, ING czy Orange, a także wieloma innymi. Odpowiadała za wprowadzanie strategicznego myślenia związanego z projektowaniem doświadczeń do pracy zespołów projektowych i do sal posiedzeń zarządów. Prezentowane przez nią podejście zainspirowało dużo organizacji do zmiany strategii i postawienia na doświadczenia jako ich podstawowy czynnik uwydatniający.
Aga pisze o strategii, przywództwie i innowacjach; projektuje narzędzia Seed Cards, których celem jest wspomaganie ludzi w projektowaniu oryginalnych doświadczeń; jest na dodatek współprowadzącą podcast na temat kreatywnego przywództwa: Catching The Next Wave. Jest także współtwórczynią wirtualnego kursu Become, tworzonego dla liderów kreatywnych zmian, którzy chcieliby wziąć sprawy w swoje ręce i wieść prym w dzisiejszym świecie.
Doktorat obroniła na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego na Politechnice w Eindhoven w Holandii, a projektowanie doświadczeń wykłada na całym świecie.
Tytuł Strategia Umami. Jak zespoić biznes z projektowaniem doświadczeń i wskazać się na rynku Autor Aga Szóstek Tłumacz Bartosz Sałabut Wydawnictwo MT Biznes EAN 9788382311051 ISBN 9788382311051 Kategoria Biznes,ekonomia,marketing\Biznes ilość stron 350 Rok wydania 2022 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Strategia umami. jak połączyć biznes z projektowaniem doświadczeń i wyróżnić się na rynku. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.