Trwają nieprzerwane próby wyjaśniania powodzenia przedsiębiorstwa określanego niekiedy trwaniem i ciągłością działania. Także z powodu zamiaru określania jego perspektyw rozwojowych. Czynniki powodzenia przedsiębiorstwa stały się powodem kształtowania się nurtów badawczych nazywanych orientacjami. Sceptycyzm praktyków i badaczy dotyczy powodzenia przedsiębiorstw w przyszłości. Mimo powszechnie głoszonych poglądów negujących możliwości ustalenia czynników powodzenia przedsiębiorstw w pespektywie strategicznej ze względu na warunki niepewności, literatura naukowa mieści jednak liczne w tym zakresie propozycje.
Treści prezentowanej książki, która powstawała poprzez kilka lat, ujmują wyniki badań zmierzających do ustalenia, czy są wspólne właściwości przedsiębiorstw, które osiągały wyniki uznawane w rachunku komparatywnym za powodzenie. Treść książki z założenia jest wyrazem nieulegania arbitralnie wyrażanym w ostatnich latach przekonaniom dotyczącym znaczenia określonych orientacji w zarządzaniu przedsiębiorstwem i metod zachowania na rynku dla osiągania sukcesu. Treść monografii nawiązuje do badań zmierzających do poszukiwania fundamentów powodzenia przedsiębiorstw w perspektywie strategicznej. Praca nie uwzględnia powstałych w międzyczasie problemów związanych z pandemią. Wśród licznych badań podejmujących problem budowania potencjału konkurencyjnego i strategicznego przedsiębiorstw względnie mniej uwagi badaczy dotyczy zdolności organizacyjnych. Tym samym treść monografii wpisuje się w problematykę podejścia zasobowego do kształtowania konkurencyjności i potencjału konkurencyjnego przedsiębiorstwa w perspektywie strategicznej. Podjęty w monografii problem jest nieprzeciętnie złożony. Autorka nawiązuje do podstawowych problemów dotyczących rozwoju przedsiębiorstwa. Przyjęto, iż miarą powodzenia przedsiębiorstwa i zastosowania potencjału konkurencyjnego jest jego wydajność, wielowymiarowo ujęta, rozpatrywana w perspektywie strategicznej. Przedmiotem zainteresowania są problemy zarządzania przedsiębiorstwami, a w szczególności zastosowanie źródeł i czynników efektywności strategicznej.
Przedstawione badania i wyniki są efektem obserwacji grupy przedsiębiorstw. Przedmiotem ekspozycji w monografii (z drobnymi wyjątkami) są jedynie rezultaty ostatniego badania z lat 2019-2020 (333 przedsiębiorstwa), które podejmowano w ramach projektu: Przedsiębiorstwa w warunkach niepewności. Przeprowadzone na podstawie dociekań teoretycznych analizy wsparte danymi empirycznymi ograniczają dotychczasową lukę w zakresie poznania istoty skuteczności przedsiębiorstwa, niwelują brak wyróżnienia rodzajów produktywności dziedzinowych i określenia ich znaczenia dla wyczerpującej ewaluacji przedsiębiorstwa oraz zniżają lukę wiedzy o związkach i relacjach strategicznych zdolności organizacyjnych ze efektywnością przedsiębiorstwa.
Tytuł wydajność przedsiębiorstw w warunkach niepewności. Teoria i praktyka Autor Elżbieta Urbanowska-Sojkin Wydawnictwo PWE EAN 9788320824711 ISBN 9788320824711 Kategoria Biznes,ekonomia,marketing\Zarządzanie ilość stron 378 Format 16.7x24.2x2.5 cm Rok wydania 2021 Oprawa Twarda Wydanie 1 Waga 0.714 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Sprawność przedsiębiorstw w warunkach niepewności. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.