Kiedy w 2013 r. Władze Chińskiej Republiki Ludowej (Ch RL) ogłosiły światu, że zamierzają reaktywować starożytny Jedwabny Szlak, nikt nie spodziewał się, że ich strategia będzie tak ambitna. Poprzez wprowadzenie swojej wersji szlaku i nazwanie jej Belt and Road Initiative (BRI) Chiny chciały zacieśnić stosunki z wieloma krajami.
Początkowo kooperacja miała dotyczyć relacji handlowych i inwestycyjnych (nad wyraz związanych z budową infrastruktury), ale z czasem cele BRI rozrastały się, pojawiały się nowe motywy działania i ostatecznie reaktywacja Jedwabnego Szlaku przekształciła się w wielką chińską strategię geopolityczną i geoekonomiczną, której skali dotąd nie dorównało żadne przedsięwzięcie.
Inicjatywa objęła zasięgiem także kraje Europy Środkowo-Wschodniej (EŚW), które relatywnie od niedawna w pełni uczestniczą w procesach globalizacji. Jednakże relacje gospodarcze regionu koncentrują się na państwach unijnych, trudno nie zauważyć rosnącej roli Chin.
Kraj Środka od czterech dekad intensywnie się rozwija, stał się czołowym eksporterem na świecie, produkuje praktycznie wszystkie typy dóbr, a jego konkurencyjność międzynarodowa oraz pozycja w globalnych połączeniach produkcyjnych pozostają potężne.
Pojawienie się Chin w procesach fragmentacji produkcji z jednej strony pozwala na włączenie się EŚW do chińskich łańcuchów wartości, z drugiej zaś - stanowi poważną konkurencję dla roli EŚW, zwłaszcza w przemyśle przetwórczym.
Chiny, proponując format współpracy 16+1, zadeklarowały gotowość wyjścia naprzeciw potrzebom EŚW, uznając ją za perspektywiczny obszar w kontekście współpracy z całym kontynentem. Ponadto kryzys gospodarczy i finansowy z 2008 r.
ujawnił szereg zagrożeń dla krajów EŚW, wynikających z ich ścisłej integracji z łańcuchami wartości Unii Europejskiej (UE), i niejako wymusił na nich poszukiwanie alternatywnych partnerów gospodarczych.
Na tle tych zdarzeń sugestia przyłączenia się do BRI mogła okazać się interesująca.Książka składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym rozdziale zaprezentowano istotę BRI, a także tło jej powstania. Wyznaczono na jej historyczne korzenie, motywy i cele, architekturę oraz instytucje ją finansujące.
Zaprezentowano także najważniejsze statystyki związane z BRI (istotnie dotyczące przepływów handlowych i inwestycyjnych oraz budowy infrastruktury) oraz wyodrębniono na wybrane problemy i wyzwania wiążące się z inicjatywą.
W drugim rozdziale skoncentrowano się na krajach EŚW i ich relacjach z Chinami. Omówiono stosunki między Chinami a Europą oraz wyodrębniono na dotychczas funkcjonujące połączenia transportowe wiążące te obszary.
Szczególną wagę w stosunkach chińsko-europejskich odgrywa format 16+1, który objął region EŚW. Stąd wnikliwie przedstawiono relacje gospodarcze pomiędzy Chinami a krajami objętymi formatem. W trzecim rozdziale opisano badanie nad powiązaniami Chin z EŚW w zakresie przepływów wartości dodanej w podmianie handlowej towarów.
Najpierw zaprezentowano założenia metodologiczne i opisano zaimplementowaną metodę, a następnie przeanalizowano powiązania w ramach globalnych łańcuchów wartości dla krajów EŚW i Chin z podziałem na korytarze BRI, w których się znalazły.Książka "Powiązania produkcyjne w podmianie handlowej między Chinami a Europą Środkow-Wschodnią w dobie Belt and Road" - Ewa Cieślik - oprawa miękka - Wydawnictwo Polskie Ekonomiczne, PWE.
Książka posiada 284 stron i została wydana w 2021 r. Cena 44.94 zł. Zapraszamy na zakupy! Zapewniamy szybką realizację zamówienia.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Powiązania produkcyjne w wymianie handlowe. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.