W ostatnich latach w polskich i światowych badaniach prowadzonych w obszarze nauk o zarządzaniu i obszarach pokrewnych wyraźnie zauważalny jest wzrost popularności metod jakościowych. Coraz szersze grono badaczy dochodzi do wniosku, iż do opisu i zrozumienia dynamicznego, często niejednoznacznego świata konieczne jest wyjście poza ramy istniejących teorii i hipotez. Taką właśnie możliwość proponują badania jakościowe, które ze swej natury poprawnie nadają się do opisu tego, co zmienne, a także tego, co subiektywne. Badania jakościowe w wielu środowiskach ciągle jeszcze nie są uznawane i legitymizowane na równi z badaniami ilościowymi. Ta sytuacja zmienia się, ale nadal pokutuje dużo stereotypów, które umniejszają postrzeganą wartości badań jakościowych. Prezentowana publikacja ma się przyczynić do upowszechniania wiedzy na temat prowadzenia badań jakościowych i doskonalenia praktyki badań jakościowych, a przez to do zmiany tych stereotypów.
Książka składa się z siedmiu rozdziałów demonstrujących najważniejsze aspekty badań jakościowych. Autorzy podążają za logicznym przebiegiem procesu badawczego: począwszy od rozstrzygnięcia, co ma być badane i zaplanowania badania, poprzez wybór podejścia, dobór próby, zbieranie i analizę informacji, aż do interpretacji tych danych i oceny jakości przeprowadzonego badania. Rozdział pierwszy poświęcono szeroko pojętej przydatności badań jakościowych w naukach o zarządzaniu. Drugi rozdział gromadzi prezentację czterech najszczególniej rozpowszechnionych w naukach o zarządzaniu konwencji badań jakościowych: teorii ugruntowanej, studium przypadku, etnografii i badań w działaniu (action research). Trzeci rozdział został poświęcony próbie badawczej. W rozdziale czwartym podjęto problematykę gromadzenia danych w badaniach jakościowych. Rozdział piąty poświęcony jest analizie zgromadzonego materiału empirycznego. Poddane analizie informacje stają się przedmiotem interpretacji, tworzenia teorii oraz prezentacji wyników i wniosków w tekście naukowym. Tym zagadnieniom poświęcony jest szósty rozdział publikacji. Ostatni, siódmy rozdział poświęcono ocenie badań jakościowych.
Tytuł Podstawy badań jakościowych Autor Beata Glinka,Wojciech Czakon Wydawnictwo PWE EAN 9788320824582 ISBN 9788320824582 Kategoria Biznes,ekonomia,marketing\Biznes liczba stron 204 Format 16.4x23.5x1.1 cm Rok wydania 2021 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.376 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Podstawy badań jakościowych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.