Książka przeprowadza analizę współpracy banku oraz agenta bankowego. Ma walory teoretyczne rozpatrując problematykę ich współpracy pod kątem ekonomicznym, finansowym, rynkowym oraz prawnym. Autorzy omawiają praktykę działań banków na polskim rynku bankowym z zewnętrznym przedsiębiorstwami, które prowadzą placówki agencyjne pod logiem banku.
Czytelnik może dowiedzieć się na czym polega prowadzenie działalności agenta bankowego oraz w jakich warunkach jest to opłacalne. Książka zmierza do uzyskania odpowiedzi na pytanie, czy istnieje rynek pośrednictwa bankowego w Polsce, jak na dodatek, czy konieczna jest szersza regulacja prawna działalności agentów bankowych w świetle zaobserwowanych problemów współpracy banku i agenta bankowego.
Spis treści: Wprowadzenie Rozdział 1. Bank jako pośrednik na rynku usług finansowych Monika Klimontowicz 1.1. Banki w polskim systemie finansowym 1.1.1. Struktura podmiotowa rynku usług bankowych 1.1.2.
Struktura przedmiotowa rynku usług bankowych 1.2. Miejsce dystrybucji w strategii rynkowej banków 1.2.1. Rodzaje kanałów dystrybucji i czynniki warunkujące ich wybór 1.2.2. Kanały dystrybucji banków działających w Polsce 1.2.2.1.
tradycyjne kanały dystrybucji usług bankowych 1.2.2.2. Elektroniczne kanały dystrybucji usług bankowych 1.3. Trendy w zakresie sprzedaży i dystrybucji usług bankowych Bibliografia Rozdział 2. Agent bankowy.
Przedsiębiorca jako pośrednik banku Radosław Pacud 2.1. Pośrednictwo finansowe banków a pośrednictwo bankowe 2.1.1. Pośrednictwo banków a pośrednictwo bankowe. Kwestie terminologiczne 2.1.2. Geneza oraz istota ekonomiczno-prawna pośrednictwa agenta bankowego 2.2.
Rola agenta bankowego jako przedsiębiorcy współpracującego z bankiem 2.2.1. Agent bankowy jako realizator funkcji banku na rynku lokalnym 2.2.2. Agent jako przedsiębiorca w kanale dystrybucji produktów i usług bankowych 2.2.3.
Agent bankowy jako przedsiębiorca budujący kapitał niematerialny banku 2.3. Pośrednictwo bankowe na rynku pośrednictwa finansowego 2.3.1. Agent bankowy jako przedsiębiorca działający na własny rachunek 2.3.2.
Struktura pośrednictwa finansowego. Dobór kierunku działania dla agenta-przedsiębiorcy 2.4. Wady i atuty pośrednictwa bankowego 2.4.1. Perspektywa banku 2.4.2. Perspektywa agenta bankowego Bibliografia Rozdział 3.
Rozbudowa sieci agencji bankowych jako komponent ekspansji banku (analiza przypadków) Joanna Cichorska 3.1. Optymalizacja sieci placówek partnerskich w procesie zarządzania bankiem komercyjnym 3.2. Postępowe metody budowania sieci bankowych 3.2.1.
FinTech jako składnik sieci bankowej 3.2.2. Strategia rozbudowy sieci,,de novo branching" 3.3. Struktura organizacyjna banków komercyjnych w Polsce i jej ekonomiczne skutki 3.4. Warunki otwarcia placówki partnerskiej.
Analiza porównawcza 3.5. Koszty otwarcia placówki bankowej w systemie franczyzy bankowej 3.6. Skutki tworzenia placówek partnerskich dla stron umowy Bibliografia Rozdział 4. Podstawy prawne współpracy banku i agenta bankowego Radosław Pacud 4.1.
Prawo bankowe 4.1.1. Delegowane czynności bankowe i typy prawne umowy współpracy banku i agenta bankowego 4.1.2. Warunki prawne organizacji sieci agencyjnej, nadzór bankowy, tajemnica bankowa 4.1.3.
Agent bankowy a agent spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej 4.2. Prawo cywilne 4.2.1. Stosunek prawny agencji, natura prawna agencji bankowej 4.2.2. Odpłatność w agencji bankowej, regresy 4.2.3.
Zasada lojalności we współpracy agenta bankowego i banku 4.2.4. Zmiana umowy agencyjnej 4.3. Prawo gospodarcze 4.3.1. Prawa posiadajątkowe agenta bankowego - przedsiębiorstwo oraz baza klientów 4.3.2. Ochrona agenta bankowego przed nieuczciwą konkurencją ze strony banku 4.3.3.
Zakończenie współpracy i podstawy roszczeń pieniężnych agenta bankowego wobec banku 4.4. Prawo ubezpieczeniowe 4.5. Prawo konsumenckie Bibliografia Rozdział 5. Ekonomika działalności agencji bankowej Tomasz Zieliński 5.1.
Źródła przychodów agencji bankowej 5.2. Kategorie źródeł przychodów agencji bankowej 5.2.1. Czynności pasywne agencji bankowej 5.2.2. Czynności aktywne agencji bankowej 5.2.3. Karty płatnicze w ofercie agencji bankowej 5.2.4.
Operacje kasowe 5.3. Koszty funkcjonowania agencji bankowej 5.4. Rentowność agencji bankowej 5.5. Agencja bankowa jako przedsięwzięcie inwestycyjne 5.6. Alokacja korzyści i ryzyka między bank macierzysty i agenta Bibliografia Rozdział 6.
Kooperacja banku i agenta bankowego Radosław Pacud 6.1. Kooperacja pozytywna banku i agenta bankowego (współpraca) 6.1.1. Założenia do analizy zachowań kooperacyjnych banku i agenta-przedsiębiorcy 6.1.2.
Uwarunkowania i dyrektywy organizacji dobrej współpracy banku i agenta bankowego 6.1.3. Produktywność wspólna a skuteczność odrębna. Układ interesów w kontrakcie. Próby pomiaru 6.2. Kooperacja negatywna.
Konflikt, a także walka banku i agenta bankowego 6.2.1. Źródła konfliktów we współpracy banku i agenta bankowego 6.2.2. Sposoby przeciwdziałania konfliktom między bankiem a agentem bankowym 6.3. Zachowania konkurencyjne we współpracy banku i agenta bankowego 6.3.1.
Konkurencja wewnętrzna 6.3.2. Konkurencja zewnętrzna 6.4. Uwarunkowania cyklu decyzyjnego w kooperacji banku i agenta bankowego 6.4.1. Psychologiczne i korporacyjne determinanty nierównowagi kontraktowej 6.4.2.
Koszty kooperacji w świetle ekonomicznego modelu agencji. Metoda ograniczania kosztu Bibliografia Rozdział 7. Rynek pośrednictwa bankowego. Modele współpracy i dylematy podmiotów współpracujących Tomasz Zieliński 7.1.
Agencja bankowa na styku rynku bankowego i rynku usług pośrednictwa finansowego 7.2. Wyznaczniki funkcjonowania rynku 7.3. Modele współpracy banku i agencji bankowych 7.3.1. Agent zależny od banku vs.
agent niezależny 7.3.2. Teoria,,konfliktu agencji" w kształtowaniu relacji pomiędzy bankiem a agentem bankowym 7.4. Relacje rynkowe między bankiem a agentem 7.4.1. Efekt skali jako czynnik decydujący o pozycji rynkowej agencji 7.4.2.
Bariery wejścia - wyjścia na rynku agencji bankowych 7.4.3. Płynność transakcji na rynku pierwotnym i wtórnym 7.4.4. Dywersyfikacja jako czynnik decyzyjny 7.5. Kapitał klienta jako podstawowy wyznacznik wartości rynkowej agencji 7.5.1.
Dylemat dysponowania kapitałem klienta 7.5.2. Wartość klienta w ujęciu teoretycznym 7.5.3. Wartość klienta w ujęciu poręcznym 7.6. Niejednoznaczność rynkowej natury pośrednictwa bankowego Bibliografia Rozdział 8.
Synteza badań. W kierunku regulacji rynku pośrednictwa bankowego Radosław Pacud 8.1. Podsumowanie i wnioski z badań współpracy banku i agenta bankowego 8.1.1. Podsumowanie i ustalenia 8.1.2. Przyszłość współpracy banku i agenta bankowego - rynek i regulacja 8.2.
Kierunki regulacji prawnych pośrednictwa bankowego 8.2.1. Regulacja organizująca współpracę banku i agenta bankowego 8.2.2. Regulacja równoważąca warunki współpracy banku, a także agenta bankowego 8.2.3.
Regulacja korygująca dochody i dostęp do kooperacji z bankiem 8.3.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Bank i agent bankowy. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.