Zdaniem Henry’ego Mintzberga programy MBA niewłaściwie edukują ludzi, kładąc nadmierny nacisk na umiejętności analityczne. Uczą zarządzania pozornie, bo zarządzania nauczyć się nie da – tym samym utwierdzają absolwentów w fałszywym przekonaniu, że zostali wystarczająco przygotowani do pełnienia funkcji menedżerów.
Ma to zgubny wpływ na praktykę zarządzania, organizacje i społeczeństwo. Studia MBA powinny nie tylko szkolić w metodach i technikach, ale także kształtować wartości etyczne i instrumentalne. Aktualnie sporo szkół zarządzania zmienia już swoje programy, dostrzegając znaczenie wartości organizacyjnych.
To właśnie wartości, takie jak sprawiedliwość, zaufanie, solidarność czy uczciwość, łączą omawiane w tej książce zagadnienia. Autor w niekonwencjonalny sposób zestawia dalekowschodnie bajki – od wieków użytkowane do kształtowania ludzkich postaw – z praktyką zarządzania i badaniami naukowymi.
Zwraca w ten sposób uwagę, że w kierowaniu organizacjami oraz zespołami ludzkimi główną rolę odgrywają nie tylko kwalifikacje zawodowe, lecz także nowoczesnanie osadzone w sferze aksjonormatywnej. Dzięki dostępnie omówionym analogiom między ludowymi opowieściami a kwestiami związanymi z funkcjonowaniem organizacji (m.in.
procesem awansowania, nowoczesnością, wyznaczaniem celów, CSR czy wsparciem kierowniczym i kontrolą pracowników) dowiadujemy się, w jaki sposób użyć bajki do rozwijania kompetencji i cech menedżerskich.
Pozwala to przygotować liderów do wydajnego i odpowiedzialnego zarządzania opartego na wartościach, mającego pozytywny wpływ na ludzi, gospodarkę, a także środowisko. „Tematem przewodnim monografii są wybrane kwestie dotyczące zarządzania pracownikami i organizacjami – przedstawione w sposób lekki i miły, wykorzystujący metaforyczną interpretację tekstu.
Przesłanie płynące z wybranych bajek podbudowane analizą literatury przedmiotu uwiarygodnia prowadzone poprzez Autora rozważania i nadaje im charakter opracowania naukowego. Celem pracy jest wytłumaczenie zawiłych zagadnień z zakresu zarządzania za pomocą porównań i alegorii zaczerpniętych z wybranych bajek.
Przedstawione w przytaczanych opowieściach sytuacje i wydarzenia […] zezwalają na zdobycie i pogłębienie wiedzy menedżerskiej, prowokują do dalszej dyskusji i wyznaczają świeże kierunki badań".
Z recenzji dr hab. Ewy Beck-Krali, prof. AGH Marek Bugdol jest profesorem nauk humanistycznych i doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych. Specjalizuje się w zarządzaniu jakością. Jego zainteresowania obejmują problemy zachowań organizacyjnych, świat wartości etycznych i zagadnienia dotyczące środowiska (w tym zmian klimatycznych).
obecnie jest kierownikiem Katedry Zarządzania Jakością na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także przewodniczącym Rady Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości tej uczelni. Przez ostanie 35 lat pracy zawodowej pełnił zróżnicowane funkcje w firmach przemysłowych i w samorządzie terytorialnym.
też bogate doświadczenie w obszarze nadzoru korporacyjnego. Tytuł Bajki Dalekiego Wschodu dla menedżerów. Jak zrozumieć świat współczesnego zarządzania Autor Marek Bugdol Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego EAN 9788323352471 ISBN 9788323352471 Kategoria Biznes,ekonomia,marketing\Zarządzanie liczba stron 280 Rok wydania 2023 Oprawa Twarda
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Bajki dalekiego wschodu dla menedżerów. jak zrozumieć świat współczesnego zarządzania. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.