Jeśli jesteś osobą odpowiedzialną w organizacji za budowanie i podtrzymywanie relacji z innymi organizacjami podczas przyjmowania gości; jeśli wyjeżdżasz za granicę i chcesz poprawnie się zaprezentować, wybrać stosowny podarek i właściwie zachować się przy poczęstunku; jeśli masz kłopot z przywitaniem w odpowiedniej kolejności gości na konferencji: jeśli odpowiadasz za właściwe usytuowanie osób przy stole podczas uroczystego obiadu; jeśli masz dylematy związane z tytułowaniem osób; albo jeśli jesteś w ogóle interesując zróżnicowanych wymiarów etykiety, w tym wpadek i ciekawostek związanych z,,osobami ze świecznika", to w tej pozycji wyszukasz cenne porady, podpowiedzi i inspiracje.
Spis treści: PRZEDMOWA WPROWADZENIE Rozdział 1. BUDOWANIE OSOBISTYCH KOMPETENCII ETYKIETY 1.1. Co decyduje o budowaniu naszego osobistego wizerunku 1.1.1. Casual 1.1.2. Business casual 1.1.3. Business dress 1.1.4.
Casual Friday 1.1.5. Overdress 1.2. Najczęstsze uchybienia dotyczące strojów w pracy 1.3. Dbanie o garderobę funkcjonalne porady 1.3.1. Garnitur, kostium, garsonka 1.3.2. Krawaty, muszki, apaszki 1.3.3. Koszule 1.3.4.
Buty 1.3.5. Dodatki 1.4. Case study - stroje wg watykańskiego protokołu 1.5. Ciekawostka - moda powstańcza Rozdział 2. CEREMONIAŁY 2.1. Ceremonie w różnorodnych państwach 2.2. Ceremoniały w Polsce 2.3. Obfitość ceremoniałów 2.4.
Organizacja uroczystości 2.5. Przykładowy ceremoniał 2.5.1. Etap przygotowania do uroczystości 2.5.2. Etap przebiegu uroczystości 2.6. Uroczystości w salach 2.7. Ceremoniał w szkołach wyższych 2.8. Ceremonie a flaga państwowa 2.9.
Case study - ceremoniał dworski Rozdział 3. PRECENENCJA - CZYLI KTO PIERWSZY 3.1. Precedencja służbowa (organizacyjna) 3.2. Precedencja w szkołach wyższych 3.3. Precedencja rzeczowa 3.4. Precedencje państwowe 3.4.1.
Precedencja stanowisk kierowniczych w Polsce 3.4.2. Republika Francji 3.4.3. Republika Federalna Niemiec 3.4.4. Federacja Rosyjska 3.4.5. Zjednoczone Królestwo znacznej Brytanii i Irlandii Północnej 3.4.6.
Królestwo Hiszpanii 3.4.7. Stany Zjednoczone Ameryki 3.5. Precedencja w życiu Polonii 3.6. Precedencja w różnorodnych organizacjach 3.7. Zachowanie pierwszeństwa w różnorodnych sytuacjach 3.7.1. Winda, budynek, pomieszczenia 3.7.2.
Środki komunikacji publicznej 3.7.3. Samolot 3.7.4. Pociąg 3.7.5. Samochód 3.8. Stoły 3.8.1. Rozsadzanie na bankiecie - przykład z historii 3.9. Case study - creative protocol 3.10. Precedencja w strukturach międzynarodowych 3.10.1.
Precedencja w Unii Europejskiej 3.10.2. Precedencja w ONZ 3.10.3. Precedencja w NATO 3.11. Ciekawostka - konsulowie honorowi 3.12. Precedencja okazjonalna - klucz do nieprzystępnych sytuacji 3.13. Podpisywanie umów - zasada alternatu Rozdział 4.
POWITANIA I TYTUŁOWANIE 4.1. Powitania 4.1.1. Mnogość powitań 4.1.2. Gafy przy powitaniach 4.1.3. Gafy,,na wysokich szczeblach" 4.1.4. Ciekawostka - dziwne powitania 4.1.5. Uścisk rąk 4.1.6.
Podanie ręki w relacjach służbowych 4.2. Ukazujenie 4.3. Tytułowanie 4.3.1. Tytuły kurtuazyjne: ekscelencja, eminencja, magnifcencja 4.3.2. Jego Magnificencja 4.3.3. Pierwsza dama 4.3.4. Tytuły funkcjonariuszy publicznych w Polsce 4.3.5.
Tytuły naukowe i funkcje w szkołach wyższych 4.3.6. Tytuły zawodowe 4.4. Witanie: odwrócona precedencja 4.5. Uchybienia w tytułowaniu 4.6. Żartobliwie branżowe pożegnania Rozdział 5. BILETY WIZYTOWE 5.1.
Kartonik wizytowy 5.2. Dane teleadresowe na wizytówce 5.3. Wersje dwujęzyczne wizytówek 5.4. Wymiana wizytówek 5.5. Wizytownik 5.5.1. Dopiski na wizytówkach 5.5.2. Skróty literowe na wizytówkach 5.6. Uchybienia związane z wizytówkami 5.7.
Ciekawostka - mnogość wizytówek Rozdział 6. KOMUNIKACIA INTERPERSONALNA WYMAGAJĄCA ETYKIETY 6.1. Obfitość komunikacji 6.2. Komunikacja niewerbalna w etykiecie 6.2.1. Gesty i ich różne znaczenie 6.2.2.
Na co uważać w różnorodnych krajach 6.2.3. Znaczenie operowania przestrzenią w komunikacji 6.3. Czynniki pomagające w nawiązywaniu relacji 6.4. Etykieta prowadzenia rozmowy 6.4.1. Przykłady nietaktownych zachowań w trakcie rozmowy 6.4.2.
Komunikacja i ogłada językowa 6.4.3. Najczęstsze grzechy językowe 6.5. Używanie języka obcego 6.6. Ciekawostka - wielość języków Rozdział 7. ETYKIETA W NEGOCJACJACH 7.1. Charakterystyka kultur 7.1.1. Kultury protransakcyjne i propartnerskie 7.1.2.
Kultura ceremonialna 7.1.3. Kultura nieceremonialna 7.1.4. Kultura monochroniczna 7.1.5. Kultura polichroniczna 7.1.6. Kultura powściągliwa 7.1.7. Kultura ekspresyjna 7.2. Pułapki w rozmowach, czyli czego unikać w negocjacjach na świecie 7.3.
Zasady etykiety w negocjacjach 7.4. Ciekawostka - negocjacje wielostronne Rozdział 8. TELEFON 8.1. Telefon w instytucji/organizacji 8.2. Telefon osobisty 8.3. Kontakt telefoniczny 8.4. Alfabet telefoniczny (fonetyczny) 8.5.
SMS - czyli niedługie dane tekstowe 8.6. Uwaga na zakazy Rozdział 9. KORESPONDENCJA 9.1. Sztuka epistolografi 9.2. Charakterystyka listów oficjalnych 9.3. Korespondencja urzędowa, służbowa 9.4. Zasady formułowania korespondencji urzędowej 9.5.
Korespondencja dyplomatyczna 9.6. Listy prywatne 9.7. Adresowanie korespondencji 9.7.1. Stosowanie tytułów w adresowaniu korespondencji 9.7.2. Sposoby adresowania i zwracania się do adresatów 9.7.3. Przykłady ze sfery dyplomatycznej 9.8.
Ciekawostka pełne tytuły monarchów 9.9. Kwestie techniczne związane z pisaniem listów 9.9.1. Wysyłanie listów 9.9.2. Przekazywanie listów p.g. 9.10. Korespondencja elektroniczna, czyli e-mailowa 9.11. Części składowe listu 9.11.1.Temat 9.11.2.
Nagłówek 9.11.3. Treść listu 9.11.4. Zakończenie listu 9.12. Korespondencja w sferach akademickich 9.13. Uwaga na skróty Rozdział 10. INTERNET I KOMUNIKATORY 10.1. Lubiane narzędzia komunikacji społecznościowej 10.2.
Charakterystyka mediów społecznościowych 10.3. Niejednokrotnie popełniane błędy w pisowni w Internecie 10.3.1. Błędy ortograficzne 10.3.2. Błędy w pisowni wyrazów wielką i małą literą 10.3.3. Pisownia łączna albo rozdzielna 10.3.4.
popularne masło maślane 10.3.5. Błędy interpunkcyjne 10.4. Netykieta 10.4.1. Naruszenie prawa i obyczajów 10.4.2. E-mail historycznie 10.5. Listy elektroniczne, e-mail 10.6. Uwaga na edytory 10.7. Fora internetowe, czaty, strony internetowe 10.8.
Profile społecznościowe 10.9. Gry internetowe 10.10. Anonimowość w sieci 10.11. Shoutbox - nowy rozmiar czatowania 10.12. Spam Rozdział 11. RECEPCJA I SEKRETARIAT 11.1. Koncepcje organizacji pracy sekretariatu 11.2.
Pięć elementów w funkcjonowaniu sekretariatu 11.2.1. Wyposażenie wnętrza w kontekście przyjmowania gości 11.2.2. Sposób obsługi klientów zewnętrznych 11.2.3. Sposób obsługi klientów wewnętrznych 11.2.4.
Obsługa korespondencji tradycyjnej i elektronicznej 11.2.5. Kontakt telefoniczny z klientami biura 11.3. Budowanie profesjonalizmu sekretarki, asystentki 11.3.1. Renomowane parametry sekretarki, asystentki 11.3.2.
Ubiór sekretarki, asystentki Rozdział 12. KONFERENCJE, KONGRESY 12.1. Zróżnicowane warianty konferencji 12.2. Perspektywy konferencji 12.2.1. Perspektywa organizatora konferencji 12.2.2. Perspektywa uczestnika konferencji 12.2.3.
Perspektywa prezentera, gościa zabierającego głos 12.3. Ciekawostka - menu w Jałcie Rozdział 13. DELEGACJE I WYJAZDY SŁUŻBOWE 13.1. Program wizyty 13.1.1. Program oficjalny a program roboczy 13.1.2. Uwaga - koordynator wizyty 13.1.3.
Przygotowanie merytoryczne wizyty 13.2. Ciekawostka - wizyta incognito 13.3. Wyjazd delegacji za granicę 13.3.1. Kto za co odpowiada$933 13.3.2. Wyjazd delegacji 13.3.3. Przyjazd delegacji zagranicznej 13.4.
Dzień wizyty - posiłki 13.5. Gafy związane z wyjazdami i przyjmowaniem gości 13.6. Dobra rada - tłumacz 13.7. Arkusz wizyty Rozdział 14. PREZENTY 14.1. Prezenty w tradycji 14.2. Uwaga na obostrzenia organizacyjne i korporacyjne 14.3.
Zasada równości prezentów obu stron 14.4. Przekazywanie prezentu 14.5. Lista prezentów 14.6. Na co zwracać uwagę - korzystne rady 14.7. Prezenty w rozmaitych kręgach kulturowych 14.7.1. Co na prezent$934 14.7.2.
Kwiaty 14.7.3. Prezenty w różnych krajach i kulturach 14.7.4. Uchybienia związane z prezentami 14.8. Case study - prezentowa gafa 14.9. Przeróżne formy prezentów uznawane za propozycje korupcyjne 14.10. Dziwne prezenty dyplomatyczne Rozdział 15.
ZAPROSZENIA 15.1. O istocie zaproszeń 15.2. Karty zaproszeniowe 15.3. Zawartość zaproszenia 15.4. Zaproszenie na okaziciela 15.5. Wysyłanie zaproszeń 15.6. Gdy na zaproszeniu zastosowano skróty literowe 15.6.1.
Dobra praktyka 15.6.2. Pro memoriał 15.7. Ciekawostka - d.u.p.a. 15.8. Zaproszenia w sferze dyplomatycznej 15.9. Zaproszenia na uroczystości rodzinne 15.10. Najróżniejsze wydarzenia 15.11. Zaproszenia na stronach internetowych 15.12.
Uchybienia przy zaproszeniach Rozdział 16. LOKALE I WYDARZENIA FIRMOWE 16.1. Bogactwo wydarzeń połączonych z poczęstunkiem 16.2. Kryteria wyboru miejsca spotkania 16.2.1. Czynniki brane pod uwagę przy organizacji wydarzenia 16.2.2.
dobór stosownych potraw dla gości 16.2.3. Praktyczne podpowiedzi przy wyborze lokalu 16.3. Serwisy kelnerskie - style obsługi gości 16.3.1. Serwis francuski 16.3.2. Serwis rosyjski 16.3.3. Serwis angielski 16.3.4.
Serwis amerykański 16.4. Bankiety 16.5. Obsługa w stylu rodzinnym 16.6. Przyjęcia bufetowe 16.7. Ciekawostka - stół szwedzki 16.8. Wydarzenia w szkołach wyższych 16.9. Dziwne polskie potrawy dla obcokrajowców Rozdział 17.
ETYKIETA STOŁU 17.1. Etykieta stołu - nasuwające się pytania 17.2. Rodzaje przyjęć 17.2.1. Typy przyjęć ze względu na porę dnia 17.2.2. Klasyfikacja przyjęć ze względu na stopień formalności 17.3. Krótka charakterystyka typów przyjęć 17.3.1.
Lampka wina 17.3.2. Śniadanie 17.3.3. Koktajl 17.3.4. Kawa i herbata 17.3.5. Obiad 17.3.6. Obiad bufetowy, przyjęcie bufetowe 17.3.7. Aperitif 17.3.8. Garden party i grill party 17.4. Zaproszenie na przyjęcie 17.5.
Menu 17.6. Przebieg śniadania i obiadu 17.7. Stoły oficjalne, bankietowe, biesiadne 17.8. Przy stole 17.9. Dłonie, pałeczki, sztućce 17.10. Ciekawostka pałeczkowa 17.11. Wyzwania i zagrożenia przy stole 17.11.1.
Wybrane niełatwe potrawy i sposób ich jedzenia 17.11.2. Korzystne praktyki zachowania przy stole 17.11.3. Typowo popełniane błędy 17.12. Rozliczenie posiłku - napiwki Rozdział 18. NAPOJE - rodzaje I PRZEZNACZENIE 18.1.
warianty serwowanych napojów 18.1.1. Zasady serwowania napojów alkoholowych 18.1.2. Temperatura serwowania piwa 18.1.3. Rozmaite temperatury serwowania win 18.1.4. Temperatura serwowania innych wybranych napojów 18.2.
Case study dyplomatyczny problem z alkoholem 18.3. O degustacji wina - podstawowe zasady 18.4. Kawa i herbata 18.4.1. Kawa 18.4.2. Herbata 18.5. Herbaciane zwyczaje 18.6. Ciekawostka - najdroższe napoje świata Rozdział 19.
TOASTY 19.1. Rodowód i symbolika toastów 19.1.1. Toasty biesiadne 19.1.2. Toasty oficjalne 19.2. Wznoszenie toastu 19.2.1. Przygotowanie toastu 19.2.2. Osoba wznosząca toast 19.2.3. Kieliszek przy wznoszeniu toastu 19.2.4.
Osoba uhonorowana toastem 19.2.5. Stuk kieliszków 19.2.6. Dobra praktyka - wydruk toastu 19.3. Ciekawostka - toast gruziński 19.4. Odmowa toastu 19.5. Uwaga na... Czyli czego unikać przy toastach 19.6.
Pułapka bruderszaftu 19.7. Case study - toast a hymn Rozdział 20. GAFY - PRZESĄDY I KŁOPOTLIWE GESTY 20.1. Gafy w środowisku międzynarodowym 20.2. Gafy i zwyczaje made in Poland 20.3. Gafy dotyczące gestów w najróżniejszych kulturach 20.3.1.
Kciuk do góry 20.3.2. Victoria 20.3.3. Vegeta 20.3.4. Gest przywołania 20.3.5. Moutza 20.3.6. Figa 20.3.7. Uderzanie otwartą dłonią (spodnią krawędzią) w szyję 20.3.8. Kiwanie głową, kręcenie 20.3.9. Tzw.
rogi, czyli nieznaczny i wskazujący palec wyprostowane 20.3.10. Środkowy palec 20.4.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Etykieta w biznesie i administracji publicznej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.