Monografia pomiędzy Zachodem a Wschodem. To samo i inne Beaty Szymańskiej dotyka zagadnienia uniwersalnego i towarzyszącego człowiekowi od niepamiętnych czasów – mierzy się bowiem z pytaniami o możliwość zrozumienia innych kultur, o to, co je łączy, a co je dzieli oraz o współistnienie Wschodu i Zachodu.
Autorka w sposób erudycyjny i wieloaspektowy odnosi się do literatury i sztuk plastycznych, relacji natura‒człowiek (ukazanej tutaj na tle pejzaży ogrodów chińskich i japońskich, a także ogrodu Claude’a Moneta), pojęcia pustki, problemu cierpienia czy znaczenia empatii, które pokazuje w porównawczym ujęciu, sięgając do przykładów pochodzących jednocześnie z kultury Zachodu, jak i Wschodu.
W ośmiu rozdziałach książki pisarka skupia się na wybranych aspektach kultury, które pozwalają jej wyszczególnić i zanalizować kluczowe kwestie dla spotkania Wschodu z Zachodem i podobieństwa i różnice w rozumieniu tych dwóch kultur i systemów myślenia.
W swych rozważaniach autorka przywołuje dostatek tekstów źródłowych (od haiku do poezji Bolesława Leśmiana) i obrazów (jak choćby znany proces Dziesięć obrazów z wołami mistrza Kuoana ), zaś swoją analizę uzupełnia niezbędnymi odwołaniami do tradycji filozoficznych Wschodu i Zachodu oraz do literatury przedmiotu (pokaźna bibliografia, zawarta na końcu tomu, niewątpliwie może służyć jako przewodnik dla wnikliwego czytelnika, który – zachęcony lekturą – zechce zgłębić bardziej szczegółowo omawiane w monografii zagadnienia).
Eseistyczna konwencja tomu i nowatorskie – syntetyzujące,jednocześnie dotykające konkretu – ujęcie tematu oraz jednoczesna ponadczasowość i aktualność omawianych treści, powodują, że książka stanowi widoczny wkład w dyskusję dotyczącą relacji pomiędzy Wschodem i Zachodem, istotnie między kulturą Japonii i Chin a europejskim światopoglądem.
To unikatowe spojrzenie na sztukę, literaturę i filozofię wywodzące się z tradycji kulturowych Wschodu i Zachodu pozwali czytelnikowi lepiej zrozumieć świat, który – niczym ogród – go otacza. „Sztuka stanowi swojego typu przekaz tego, co wymyka się filozofii.
Rzeczą artysty jest oglądanie świata i postrzeganie go, mówiąc słowami zen, „takim, jaki on jest", w jego zmienności i nietrwałości, a wytworem dzieła sztuki jest szczególnego rodzaju notatka, uchwycenie momentu, sprawozdanie z metaforycznie i dosłownie rozumianej podróży.
Tak właśnie człowiek może doświadczać świata, tak kształtuje się jego relacja z przyrodą. Życie jest podróżą poprzez otaczającą nas rzeczywistość". [Fragment z rozdziału 1] „Pisać o kulturze japońskiej (podobnie jak o każdej kulturze) w sposób ogólny, a zarazem skrótowy, jest rzeczą niemożliwą.
Można jednak, jak sądzę, skupić się na wybranych problemach, na tyle ogólnych,poprzez ich analizę dało się wyodrębnić na pewne kluczowe dla tej problematyki kwestie. Taką kwestią najistotniej ogólną jest ustalanie, co rozumie się poprzez kulturę danego kraju.
Jak wiadomo, dysponujemy niezmierną ilością definicji kultury (rokrocznie ta liczba się rozszerza). Trudno byłoby więc tutaj przyjąć jakąś jedną, określoną definicję". [Fragment z rozdziału 8] Tytuł między zachodem a wschodem to samo i inne Autor Beata Szymańska Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego EAN 9788323346050 ISBN 9788323346050 Kategoria Nauki humanistyczne\Filozofia liczba stron 276 Format 14.5x20.5x1.5 cm Rok wydania 2019 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1 Waga 0.354 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Między zachodem a wschodem. to samo i inne. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.