Monografia pod redakcją Tomasza Gackowskiego i Mateusza Patery to interesujące spojrzenie na ekosystem medialny, a decyzje redaktorów w zakresie doboru treści sprawiają, iż zawartość publikacji jest w istocie ucieleśnieniem tytułowych Variów.
Książka zaskakuje interdyscyplinarnością i właśnie zróżnicowaniem, nie tylko tematycznym, ale i metodologicznym, empirycznym, a nawet językowym czy wysokogatunkowym. Obok tekstów badawczych, wykorzystujących np. Analizę zawartości, analizę źródeł zastanych czy CAWI, pojawiają się opracowania bliższe esejom naukowym, gdzie dominuje autorski fason twórców, wyrażający się niekiedy osobistym podejściem do analizowanego tematu. Niewątpliwie wspólnym mianownikiem tematycznym publikacji są współczesne media Autorzy udowadniają, jak bogate, złożone, wręcz skomplikowane jest dzisiaj to zagadnienie. Można je analizować z perspektywy dziennikarskiej, politologicznej, językowej, marketingowo-ekonomicznej, technologicznej, a choćby filozoficznej. Można wybrać podejście mediocentryczne (i skupić się na badaniu ich tradycyjnej/cyfrowej odsłony) albo humanocentryczne (i poszukiwać odpowiedzi na pytanie o miejsce, rolę i przyszłość człowieka w coraz bardziej zdigitalizowanym/zmediatyzowanym świecie).
dr hab. Anna Jupowicz-Ginalska, Uniwersytet Warszawski
Czytelnik dostaje niebanalny komplet teoretycznych i empirycznych artykułów, pokazujących interesujące poznawczo, a nade wszystko aktualne tematy, skupione wokół klasycznych i nowych mediów. Publikacja w pewnym stopniu odzwierciedla współczesne trendy w badaniach medioznawczych, obszerniejszą część publikacji stanowią bowiem rozważania na temat skutków tworzenia, użytkowania i konsumpcji przekazów w nowych mediach. Dostrzegalna jest wyraźna orientacja Autorów na badania w obrębie komunikowania politycznego i wpływu, jaki na ten podsystem komunikacyjny posiadają media społecznościowe. Na podkreślenie zasługuje transparentny język zgromadzonych publikacji, poprawne osadzenie rozważań w literaturze oraz właściwe zastosowanie aparatu pojęciowego przez Autorów. Jestem przekonany, że praca spotka się z zainteresowaniem jednocześnie środowiska medioznawców, jak i politologów, a także kulturoznawców jednocześnie badaczy, jak i studentów tych dziedzin.
dr hab. Sławomir Gawroński, prof. Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania z siedzibą w Rzeszowie
Tytuł Media Varia. Jednostki Społeczeństwa... Autorzy red. Tomasz Gackowski, Mateusz Patera Wydawnictwo ASPRA EAN 9788382090734 ISBN 9788382090734 Kategoria Literatura, Medioznawstwo liczba stron 280 Rok wydania 2020 Oprawa broszurowa
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Media Varia. Jednostki? Społeczeństwa? Technologie - książka. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.