Któż z Was nie pamięta popularnej książki "z pajacykiem", czyli Programu psychostumulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju? Dla wielu terapeutów, specjalistów i nauczycieli był to drogowskaz, z którego korzystaliśmy w swojej pracy. Nakład książki był wielokrotnie wyczerpywany i wznawiany z uwagi na ogromne zainteresowanie. Dziś Autorki tego popularnego podręcznika zapraszają do nowej publikacji, która ukazała się nakładem Oficyny Wydawniczej "Impuls" pt. Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju.
integralną częścią pracy terapeutycznej jest postawienie diagnozy, która stanowi bazę informacji o tym, co dziecko lubi robić, jakie czynności dają mu radość, co potrafi, a co może sprawiać mu trudność. Skupienie się w działalności diagnostycznej na punktach pozytywnych dziecka pozwoli ukierunkować produktywną pracę nauczyciela.
Diagnozowanie umiejętności i możliwości dziecka powinno odbywać się głównie poprzez zabawę. Zabawa jest przyjemnością, która pomaga mu radzić sobie ze wszystkimi niełatwymi emocjami. Podczas zabawy dziecko uczy się twórczo przezwyciężać różnorodne przeszkody. Zabawa jest równocześnie naturalnym sposobem nawiązywania kontaktu równocześnie pomiędzy dziećmi, jak i między dzieckiem a dorosłym.
Według Lisy Miller, Deborah Steiner, a także Susan Reid (1996, s. 170 )
[…] umiejętność bawienia się wywiera szczególnie pokaźny wpływ na przyszły rozwój dziecka. A ten, kto w dzieciństwie, namawiany […] może bawić się luźno i na zróżnicowane sposoby, wytwarza sobie podwaliny pod przyszłe twórcze pokonywanie przeszkód, a choćby czerpanie z tych wyzwań życiowych przyjemności.
Dzięki różnym formom i rodzajom zabaw mamy szansę zbliżenia się do dziecka, stworzenia mu poczucia bezpieczeństwa, pozyskania jego zaufania i dostrzeżenia jego tzw. Punktów pozytywnych. Możemy również poznać najskrytsze tajniki dziecięcej psychiki – ukryte lęki, trudności, budzące się zdolności, zainteresowania, bazę wszelkich jego możliwości.
najlepszym inicjatorem zabaw jest samo dziecko. To ono wie, czym i w jaki sposób chce się bawić. Rolą nauczyciela terapeuty, jako bacznego obserwatora i zarazem współuczestnika czynności, jest takie pokierowanie zabawą, by dziecko czerpało z niej przyjemność, a nauczyciel wiedzę diagnostyczną.
Uzupełnieniem prowadzonej poprzez nauczyciela terapeutę diagnozy mogą być diagnostyczne karty pracy. Narzędzie to musi być dopasowane do aktualnych możliwości i umiejętności dziecka.
W niniejszej książce pokazujemy przykładowe zabawy i karty pracy do wykorzystania w procesie diagnozowania. Opracowane przez autorki propozycje mogą być zastosowane w różnorodnych sytuacjach, w zależności od inwencji nauczyciela terapeuty.
Sprzedaż „Kart pracy" w formie publikacji cyfrowej (lub płyty CD/DVD) będzie prowadzona przez stronę wydawnictwa: lmpuls od grudnia 2017 roku
Tytuł WYBRANE NARZĘDZIA DO PROGRAMU PSYCHOSTYMULACJI DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Z DEFICYTAMI I ZABURZENIAMI ROZWOJU Autor Anna Franczyk,Katarzyna Krajewska Wydawnictwo Impuls EAN 9788380958425 ISBN 9788380958425 Kategoria Książki\Logopedia,Pedagogika,Dydaktyka ilość stron 156 Format 16x23.5x0.9 cm Rok wydania 2020 Oprawa Miękka Wydanie 2 Waga 0.254 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Wybrane narzędzia do programu psychostymulacji. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.