Książka Splątane obiekty. Przechwycenia artystyczno-literackie w niewspółmiernym świecie jest na gruncie polskim publikacją nowatorską, intelektualnie odważną, przy czym - jednoznacznie społecznie i politycznie zaangażowaną.
Spotka się najprawdopodobniej z znacznym oporem albo niezrozumieniem ze strony części klasycznie nastawionych odbiorców. Lecz też może być, ze względu na mnogość erudycyjnych odniesień, precyzję budowanego poprzez Annę Kałużę wywodu oraz krystaliczność silnie zeseizowanego języka, zachętą do niesztampowej, pogłębionej refleksji, a choćby rewizji utrwalanych społecznie, także w polskiej krytyce literackiej i krytyce sztuki, osądów i schematów myślenia.
Z recenzji dr. Hab. Tomasza Cieślaka, prof. UŁ Przechwycenia dziejące się w obszarze materii wcześniej czy później muszą doprowadzić nas do zróżnicowanego typu toksyczności, antropogenicznych zmian klimatu i środowiskowych mutacji.
Im więcej pootwieranych kanałów gatunkowych i osiągalnych dostępów do różnorodnych pięter biologicznej rzeczywistości, tym bardziej realny staje się proces przenoszenia także tych elementów, które są niekorzystne dla (ludzkiego) życia.
Przechwycenia dokonywane w tych zakresach są z zasady efektem katastrof naturalnych (wycieków ropy, odpadów radioaktywnych i promieniotwórczych substancji, skażenia powietrza, skażenia miast czy wyniszczenia przyrody) i dowodzą niezbicie, że zmiany środowiskowe są ponadto zmianami kulturowo-estetycznymi.
nawet jeśli uszło to uwadze polityków, zależność tę bez dwóch zdań zauważyli artyści i artystki, badacze i badaczki, którzy zaczęli zupełnie inaczej myśleć o swych projektach. Ze Wstępu Anna Kałuża - dr hab., pracuje w Instytucie Literaturoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego.
Zajmuje się estetycznymi konsekwencjami przemian kulturowych i artystycznych, współczesną poezją i sztuką w ich rozmiarach politycznych. Autorka książek: Wola odróżnienia. O modernistycznej poezji Jarosława marka Rymkiewicza, Julii Hartwig, Witolda Wirpszy i Krystyny Miłobędzkiej (Kraków 2008), Bumerang.
Szkice o polskiej poezji XX i XXI wieku (Wrocław 2010), szerokie wygrane. Wspólne sprawy estetyki, krytyki i poezji (Mikołów 2011), Pod grą. Jak dziś znaczą wiersze, poetki i poeci? (Kraków 2015).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Splątane obiekty - Anna Kałuża. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.