"Książka Joanny Wojnickiej, choć podejmuje tematy pozornie potężnie najróżniejsze, jest merytorycznie zwarta. Kolejne rozdziały prowadzą czytelnika poprzez różnorodne okresy historii kina radzieckiego i rosyjskiego, uzmysławiając jego swoistą jednolitość, spójność, zarazem wewnętrzne zróżnicowanie, jednocześnie w porządku diachronicznym, jak i synchronicznym.
Struktura książki ma układ chronologiczny, można ją czytać wprawdzie również w inny sposób. Zamysł Autorki polega bowiem także na tym, by opowiadając o kolejnych okresach, jak też przemianach w kinie rosyjskim i radzieckim, przyglądać się powtarzającym się zagadnieniom, wśród których można wymienić między innymi problem fałszowania pamięci historycznej, relację polityki i kultury, wpisanie kina w kulturę rosyjską z jej wielkimi tematami, losy poszczególnych filmów i twórców.
Wszystkie teksty stanowią świadectwo niepowszedniej erudycji Autorki, w pierwszej kolejności wspaniałej znajomości kina rosyjskiego i radzieckiego. [Z recenzji prof. Piotra Zwierzchowskiego] Joanna Wojnicka, historyk filmu, pracownik Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego.Zajmuje się historią kina europejskiego, w tym rosyjskiego i sowieckiego oraz związkami kina z innymi sztukami, z reguły literaturą i teatrem.
Autorka książek: Świat umierający. O późnej twórczości Luchino Viscontiego (2001), Słownik wiedzy o filmie (razem z Olgą Katafiasz, 2005, 2009), monografii sowieckiego kina odwilżowego Dzieci XX Zjazdu.
Film w kulturze sowieckiej lat 1956-1968 (2012, nominacja PISF dla najkorzystniejszej książki roku), Historia filmu. Od Edisona do Nolana (wraz z Rafałem Syską, 2015). Redaktorka (wraz z Grażyną Stachówną) tomu Autorzy kina europejskiego (2003), a także Autorzy kina polskiego (2004).
Zredagowała tom Od Puszkina do Brodskiego. Adaptacje literatury rosyjskiej (2017). Opublikowała ponad czterdzieści artykułów w czasopismach i książkach zbiorowych, w tym rozdziały poświęcone historii kina rosyjskiego i sowieckiego w czterech tomach Historii kina (Kino nieme, 2009, Kino tradycyjne, 2011, Kino nowofalowe, 2015, Kino końca wieku, 2019).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Prorocy, kapłani, rewolucjoniści. Szkice z historii kina rosyjskiego. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.