Książka stanowi nad wyraz udane przedsięwzięcie wydawnicze – wśród licznych publikacji dotyczących kształcenia się w dorosłym życiu, w tym kształcenia się Polaków, nie ma tak kompleksowej analizy tego zagadnienia.
Chodzi zwłaszcza o jednoczesne przedstawienie problemu od strony teoretycznej i empirycznej. W tym drugim przypadku zaproponowano wieloaspektowe ujęcie. Mamy bowiem do czynienia z analizą sposobów empirycznej identyfikacji zjawiska i z odpowiadającym jej podejściem metodologicznym.
Obejmuje ono porównawczą analizę badań krajowych i międzynarodowych, określenie skali aktywności edukacyjnej dorosłych i jej struktury oraz identyfikację czynników determinujących poziom i formę kształcenia się.
Uważam, iż publikacja ta odszuka wielu czytelników rekrutujących się nie tylko z grona badaczy – naukowców i studentów, ale także polityków i urzędników szczebla centralnego i lokalnego, działaczy oświatowych i innych osób, które zajmują się działalnością edukacyjną osób dorosłych.
Z recenzji dr hab. Urszuli Sztandar-Sztanderskiej, prof. UW Książka podejmuje ważną problematykę z pogranicza socjologii, ekonomii, pedagogiki i psychologii. Hasła w tytule „uczące się społeczeństwo" i „o aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków" mają z jednej strony swoją historię, a z drugiej wyjątkowo aktualny rozmiar.
Współcześnie to wiedza i jej wykorzystanie przez kwalifikacje (umiejętności) stanowią o potencjale rozwojowym i gospodarczym. Autorka podejmuje wysiłek znalezienia odpowiedzi na pytanie, czy można porównywać ze sobą badania międzynarodowe i krajowe, które są prowadzone na podstawie podobnych założeń, definicji i modeli wyjaśniających, ale różnią się na przykład językiem kwestionariuszy, a w wyniku czego sposobem zbierania informacji.
Nie mniej wyraźne – o ile nie najważniejsze – są pytania o trafność i rzetelność użytkowanych w takich badaniach narzędzi pomiarowych (kwestionariuszy) i sposobów gromadzenia materiału. Czy nie dają one fałszywego obrazu, jeśli się znacząco różnią? Z recenzji dra hab.
Mariana Niezgody, prof. PWSW w Przemyślu Doktor Barbara Worek, adiunkt w Zakładzie Socjologii Gospodarki, Edukacji i Metod Badań Społecznych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, a także ekspert Centrum Ewaluacji i Analiz Polityk Publicznych UJ.
Doświadczenia badawcze zdobywała, uczestnicząc w polskich i międzynarodowych projektach dotyczących rynku pracy, pomiaru kompetencji i uczenia się poprzez całe życie. Autorka i współautorka publikacji na temat rynku pracy, kapitału ludzkiego, uczenia się poprzez całe życie, ewaluacji oraz licznych raportów badawczych.
Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół metodologii badań, zagadnień rozwoju kapitału ludzkiego i analizy polityk publicznych. Od 2009 roku zaangażowana w badania Bilans Kapitału Ludzkiego. Tytuł Uczące się społeczeństwo o aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków Autor Barbara Worek Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego EAN 9788323346333 ISBN 9788323346333 Kategoria Akademicka\Akademicka-profesjonalna liczba stron 316 Format 16.5x23.5x1.6 cm Rok wydania 2019 Oprawa Miękka Waga 0.514 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Uczące się społeczeństwo - Barbara Worek. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.