W 1937 roku operetkowy król Albanii zamówił u Fiata 3 limuzyny...
Jesienią 1937 roku Franciszek Wierzbicki, polski inżynier zatrudniony w przedstawicielstwie koncernu FIAT-a w Bari, zostaje wysłany przez pracodawcę do Albanii. Władca tego kraju, król Zog I, zwany w Europie „operetkowym królem", zamówił u Fiata trzy świeże limuzyny. Wierzbicki ma je dostarczyć na dwór królewski, przeszkolić kierowców, zapewnić serwis i korzystną eksploatację w trudnych warunkach komunikacyjnych tego zapóźnionego cywilizacyjnie państwa. Na wydajnej i pomyślnej realizacji kontraktu zależy włoskiemu rządowi, który realizując strategię Duce, stopniowo uzależnia od siebie gospodarczo i polityczne niewiele znaczącego sąsiada zza Adriatyku. Tymczasem widmo II wojny światowej staje się coraz bardziej realne...
Jak spod ziemi wyrośli dwaj umundurowani albańscy szoferzy, którzy mieli odprowadzić do stolicy pozostałe dwa samochody. Franciszek osobiście sprawdził, czy przywiezione auta są sprawne i czy nie zostały uszkodzone w czasie transportu i rozładunku. Potem jeszcze dopilnował uruchomienia aut poprzez albańskich kierowców, nieufnie oceniając ich motoryzacyjne kompetencje i umiejętności. Trochę się obawiał pochopnego oddania cennego ładunku w niepewne ręce. I to jeszcze przed formalnym przekazaniem go kontrahentowi. Ten pobieżny egzamin funkcjonalny wypadł raczej przeciętnie, ale na tyle zadowalająco, iż Wierzbicki mógł się dzisiaj skoncentrować na głównej limuzynie, którą miał osobiście poprowadzić przed oblicze króla.
Tytuł Szofer upadłych królów Autor Karolina Janowska Wydawnictwo Novae Res EAN 9788381473446 ISBN 9788381473446 Kategoria Literatura\Literatura faktu liczba stron 238 Format 12x19.5x1.6 cm Rok wydania 2019 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.252 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Szofer upadłych królów - Figiel Stanisław. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.