Książka stawia sobie za cel próbę wyznaczenia nowej estetyki dramatycznej opartej na lustrzano-ekranowej grze. Autorka pokazuje możliwie spore podejście, łącząc wszelkie ścieżki interpretacji, które zmierzają ku literaturze i teoriopoznawczej scenie dramatu istnienia. Próbuje nakreślić sytuację, w której występowanie luster i ekranów w dramacie współczesnym cechuje kryzys technik mimetycznych odwołujących się do metafory „powieści – zwierciadła przechadzającego się po gościńcu, a zmierza w kierunku prezentacji procesu zanikania lustrzanej głębi. Świat stał się jednocześnie przemierzanym traktem i drugą stroną lustra, wygodnym gościńcem i skomplikowaną opowieścią o nim. Autorka wprowadza własne koncepcje – kolażowej tożsamości medialnej, obrazów masek pustki, idei ekranowego modelu komunikacyjnego, wreszcie zarysu lustrzano-ekranowej estetyki. Ukazuje, jak z pozoru genologiczne pojęcia stają się określeniami teoriopoznawczymi, jednocześnie wyznaczając lustrzano-ekranową estetykę dramatów współczesnych. W opisie tej nowej estetyki przywoływane są najnowsze dramaty, czasem prawie nieznanych dramaturgów, jak np. Krzysztofa Rudowskiego, Pawła Sali, Roberta Kucharskiego, Pawła Jurka czy Jacka Suta oraz klasyków, takich jak Tadeusz Różewicz, Witold Gombrowicz, Witkacy, Samuel Beckett i Jean Genet.
- Autorzy: Błaszczak Monika
- Ciężar: 0,48
- Format: 16.5x23.5cm
- ISBN: 9788376540849
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 21211
- Miejscowość: Poznań
- pojemność: 280
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.1
- Rok wydania: 2009
- wariant publikacji: KS
- Wydawca: Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk
- Wysokość: 15
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Ekrany i lustra w polskim dramacie współczesnym. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.