świeże wydanie głośniej pracy Brama Oppenheima, podobnie jak pierwsze, jest poręcznym podręcznikiem metod sondażowych. Zwiększa ono tematykę poprzedniego o metody przeprowadzania jednocześnie wywiadów pogłębionych, jak i standaryzowanych.
Tak jak uprzednio rozdziały poświęcone projektowaniu kwestionariuszy wsparte zostają omówieniem skalowania, i metod projekcyjnych. Autor krytycznie omawia takie kwestie jak niewłaściwe projektowanie kwestionariuszy, metody doboru prób, formułowanie pytań, stronniczość w przeprowadzaniu wywiadów, utratę oraz interpretacje skal postaw.
Ilustruje on swe wywody licznymi pouczającymi przykładami badań przeróżnych obszarów - od sondaży marketingowych po polityczne uświadomienie dzieci. Ważne miejsce w pracy zajmują rozważania na temat rzetelności i trafności tekstów. Nieustannie podkreślane jest znaczenie badań pilotażowych.
Książka jest konieczną metodologiczną pomocą dla studentów i doktorantów w dziedzinie nauk społecznych. Zainteresować powinna jednak w dodatku wszystkich, którym wypada przeprowadzić i oceniać sondaże - nauczycieli, działaczy społecznych, lekarzy oraz badaczy opinii społecznej.
Na swych głośnych zajęciach seminaryjnych w London School of Economics, dr A.N. (Bram) Oppenheim poprzez dwadzieścia pięć lat wykładał zasady prowadzenia badań sondażowych kolejnym rocznikom studentów z wielu krajów. Podręcznik ten, podobnie jak jego pierwsze wydanie, jest oparte na rozległym doświadczeniu Oppenheima jako nauczyciela i badacza psychologii społecznej. A.N. Oppenheim jest też współautorem (wraz z Hildą Himmelweit i Pamelą Vince) książki Television and the Child [Telewizja a dziecko], która momentalnie stał się tradycyjną pozycją w socjologii. Znany także jest ze swoich badań w dziedzinach medycyny społecznej (nad pielęgniarstwem, psychologią dzieci, a także nad alkoholizmem), socjalizacji politycznej w dziesięciu krajach, oraz nad konfliktem społecznym. Jest wybitnym specjalistą w badaniach nad postawami i wielokrotnym konsultantem WHO (Światowej Organizacji Zdrowia).
O pierwszym wydaniu tejże książki napisano:
"Jest to nader użyteczne, ergonomiczne wprowadzenie do tworzenia kwestionariuszy i korzystania z nich. Na pewno perfekcyjna praca, która radować się będzie szeroką poczytnością".
H.J. Eysenck, "Journal of Child Psychology"
"Jest to nader ergonomiczny, poręczny podręcznik dla wszystkich prowadzących badania społeczne. Jego wielką zaletą jest nacisk jaki kładzie na formułowanie i sprawdzanie stwierdzeń składających się na skale pomiaru postaw".
"British Journal of Mathematical i Statistical Psychology"
"Nie ulega wątpliwości, iż studenci, badacze społeczni i wszyscy korzystający z kwestionariuszy wysoko ocenią tę książkę. Mieści ona szczegółowe dane, porady, porady a także krytyczne analizy źródeł.
"British Journal of Educational Psychology"
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kwestionariusze,wywiady,pomiary Ii. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.