Kultura we wszystkich swych przejawach wymaga przyjęcia co najmniej jednej z dwóch postaw. Pierwszą, a przy tym jedyną formą ontologicznej neutralności, jest czysta, niezależna od jednostkowych czy zbiorowych doświadczeń kontemplacja.
Jakkolwiek interesująca może się wydawać ta perspektywa dla rozważań teoretycznych, należy podkreślić, że owa czysta postawa, nieobarczona jakąkolwiek empirią potoczności czy dociekania naukowego, jest (skądinąd ergonomiczną) niczym więcej jak utopią.
Nie wdając się w dyskusje nad przedmiotem tego, czym jest kultura, nie próbując dociec jej źródeł ani konieczności, a poprzestając na fundamentalnym rozmiarze istnienia, jakim jest emanacja jej przejawów, pozostaje nam w mówieniu o tym, co stanowi kulturę, przyjąć drugą postawę, tę, która wychodząc od kryteriów, za każdym razem łączy się z ocenianiem.
Pojawia się tu jednak zasadniczy problem znaczenia perspektywy, z jakiej przyjmuje się takie czy inne kryteria, tym samym determinuje cel, a także funkcje oceny. Kryteria bowiem, jako klasyfikujący zbiór cech umożliwiających poznanie, nie muszą być w jakimkolwiek stopniu kompletne ani nasycone tym, co nazywalibyśmy (nie wdając się w kolejną dysputę o racjonalności) prawdą czy odpowiedniością względem rzeczywistości.
starczy mniej albo bardziej uporządkowana logicznie struktura cech, a także własności, aby na tej podstawie oddzielać jedne przedmioty od innych, a nawet dokonywać względem nich hierarchicznego porządkowania.
Tytuł Kryteria wyboru i oceniania w kulturze Autor praca zbiorowa Wydawnictwo Katedra Wydawnictwo Naukowe EAN 9788365155757 ISBN 9788365155757 Kategoria Literatura, Kultura liczba stron 376 Format 14,3x20,5 cm Rok wydania 2018 Oprawa broszurowa
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kryteria wyboru i oceniania w kulturze. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.