Twórczość Juliana Józefa Antoniszczaka analizowano dotąd w wąskim kontekście animacji bezkamerowej, skupiając się na rozstrzygnięciach formalnych i zagadnieniach technicznych. Rausz kinetyczny Ewy Borysiewicz wpisuje dorobek artysty w zupełnie świeże ramy teoretyczne, w których drobiazgowa rekonstrukcja metody twórczej Antonisza jest jedynie punktem wyjścia do dalszych rozważań.
Odnosząc się jednocześnie do tradycji kina non-camerowego, jak i ustaleń współczesnych teoretyków kultury (Todd McGowan, Jacques Ranciere), Borysiewicz rozpoznaje twórczość Antonisza jako głęboko i świadomie polityczną. W tym ujęciu non-camera jest narzędziem kontestacji, środkiem kwestionującym zasady widzialności i niewidzialności narzucone przez komunistyczne władze.
Celem Antonisza – pisze autorka – stało się rozbicie reguły pozoru i ujawnienie istnienia fałszywej wspólnoty poprzez artystyczną aktywizację wyobcowanego widza i zaoferowanie mu możliwości przeobrażenia życia codziennego. Zamierzone przez artystę upowszechnienie animacji bezkamerowej oznaczałoby nie tylko renesans kina w jego esencjalnej formie,na dodatek odrodzenie intymnej, cielesnej więzi pomiędzy dziełem a publiką.
W pejzażu artystycznym Polski lat 70. I 80. Ubiegłego wieku byłaby to iście przełomowa idea.
Podtytuł: Animacja bezkamerowa Antonisza jako projekt polityczny.
ISBN: 9788393601509
Kod paskowy: 9788393601509
Autorzy: Borysiewicz Ewa
Rok wydania: 2013
Kod wydawcy: 31335
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 176
Oprawa: Miękka
PKWiU: 58.11.1
Format: 11.5x16.5cm
Głębokość (mm): 13
Waga: 0.18
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Rausz kinetyczny. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.