Poeta, purytanin, patriota, jak pisze o nim Pierre Legouis, czy szpieg i szyderca? Niniejsze studium poświęcone jest człowiekowi, wobec którego, na przeróżnych etapach recepcji jego twórczości, stosowano wszystkie te określenia.
Andrew Marvell to bez dwóch zdań jeden z najważniejszych angielskich poetów XVII w. Kojarzony jest ON przeważnie, choć nie do końca adekwatnie, z poezją metafizyczną. Współczesnego czytelnika zaintryguje w tej twórczości niezwykła samoświadomość poety i autoreferencyjność jego wierszy.
To poezja, która na siebie wskazuje, wnikliwie przygląda się słowom, doszukując się w nich nieoczywistych znaczeń. Niezwykłą rolę odgrywa w niej rym i zestroje dźwiękowe. Słychać w tych lirykach zwielokrotnione echa, za pomocą których poeta prowadzi dialog z tradycją, z twórcami sobie współczesnymi, a dodatkowo z samym sobą.
Tak wnikliwie przypatruje się obrazom rzeczy produkowanym przez język poezji, że zaczynamy dostrzegać w nich drobną siatkę pęknięć i szczelin. Z tych popękanych obrazów, z małych kawałków znaczeń poeta wciąż podciąga świeże budowle, wyrastające na ruinach przebrzmiałych tradycji i minionych sensów.Dzisiejszy podziw nad Marvellem wyrasta na gruncie ponad trzystu lat recepcji jego twórczości.
Zanim zatem przejdziemy do bardziej szczegółowego opisu zagadnień, których dotyczy to studium, przyjrzyjmy się pokrótce historii odbioru poezji i prozy tego poety, w której można wyraźnie dojrzeć pokaźne punkty zwrotne.
Z lektury wielu, wydawałoby się – przeróżnych, wypowiedzi na temat Marvella, rozrzuconych w czasie i wypowiadanych poprzez przychylne i nieprzychylne mu osoby, przez literaturoznawców i poprzez amatorów jego poezji, wyłania się wyjątkowo przezroczysta historia kilku kluczowych momentów w budowaniu kanonu tego poety, które postaram się tu pokazać.
Moim celem nie jest kronikarskie wyszczególnienie wszelkich opracowań poświęconych temu twórcy na przestrzeni trzech wieków, ale zaznaczenie głównych tendencji w recepcji jego twórczości, ze szczególnym naciskiem na toczącą się obecnie debatę o obszary, w jakich poruszać ma się dzisiejsza krytyka marvellowska.
Tytuł Echo i Narcyz Autor Klaudia Łączyńska Wydawnictwo Homini EAN 9788373546455 ISBN 9788373546455 Kategoria Literatura\Literaturoznawstwo liczba stron 340 Format 14.5x20.5x2.3 cm Rok wydania 2017 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.376 kg
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Echo i narcyz. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.