W tym punkcie rozważań dochodzimy do ich najciekawszego punktu, mianowicie konfrontacji przeświadczenia o wieczności Bożego aktu zachowywania świata z dogmatem głoszącym koniec świata. Te dwie idee są ze sobą potencjalnie w konflikcie - wydaje się, iż najprostszym i intuicyjnie akceptowalnym wyjaśnieniem końca świata może być ustanie zachowywania go przez Boga. Ono zostało jednak wykluczone we wcześniejszych artykułach kwestii. Zatem w pozostałej partii kwestii Tomasz tłumaczy, co naprawdę znika wraz z końcem świata, a co jest także po nim podtrzymywane w istnieniu poprzez Boga. Kres rzeczywistości oznacza według Tomasza nie jej koniec w sensie absolutnym,wyraźne przekształcenie. Po końcu świata, który jest w głównej mierze przeniesieniem wszelkich bytów z czasu do wieczności, musi ustać to wszystko, co jest związane z przemianami, czasem, rodzeniem się i ginięciem (fieri). I tak się stanie, gdyż zjawiskiem wyznaczającym kres epoki stawania się będzie zatrzymanie się ruchu nieba i zanik powodowanych przez nie ruchów bytów świata podksiężycowego. Ustanie ruchu w naszym świecie ozna-cza rozpad wszelkich ciał złożonych z części na te elementy, które wraz z nieruchomym niebem i substancjami oddzielonymi stanowić będą świat stworzeń. Jedynym wyjątkiem, czyli jedyną mieszaniną, która trwać będzie w Apokaliptycznym (21, 1) nowym niebie i nowej ziemi, będą opisane w ostatnim (10) artykule kwestii ciała zmartwychwstałych ludzi.
(Fragment Wprowadzenia do kwestii V Mikołaja Olszewskiego)
Tytuł O mocy Boga T.3 Autor św. Tomasz z Akwinu Wydawnictwo Marek Derewiecki EAN 9788361199328 ISBN 9788361199328 Kategoria Literatura, Filozofia ilość stron 680 Format 12,5x19,5 cm Rok wydania 2010 Oprawa twarda
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla O mocy Boga T.3. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.