AROWOZY NORMALNOMOTOROWE PRODUKCJI POLSKIEJ
Chcesz poznać historię, budowę i konstrukcję parowozów normalnotorowych produkcji polskiej?
Informację wynajdziesz w książce Wydawnictwa WKŁ
Bogdan Pokropiński, znany Autor wielu publikacji o historii kolejnictwa, tym razem prezentuje Czytelnikom historię i budowę wszelkich linii i typów parowozów normalnotorowych oraz eksportowych szerokotorowych, stworzonych poprzez: „Pierwszą Fabrykę Lokomotyw w Polsce S.A." w Chrzanowie, „Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów" w Warszawie, „Zakłady Mechaniczne Hipolita Cegielskiego" w Poznaniu, a także Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego we Wrocławiu. Opisano parowozy będące jednocześnie konstrukcjami rodzimymi, jak i stworzone na podstawie obcych dokumentacji. Znalazły się tu więc parowozy liniowe dla PKP (pospieszne, osobowe, towarowe), przemysłowe, parowozy stworzone wyłącznie na eksport (także szerokotorowe) i niezrealizowane projekty parowozów. Opis każdej konstrukcji uzupełnia rysunek i fotografie.
Od Autora
W niniejszej pracy starałem się jak najobszerniej przedstawić temat produkcji parowozów normalnotorowych i szerokotorowych, w naszym kraju. Pomimo zbierania poprzez ponad 30 lat tworzyw do tej książki, nie udało mi się zgromadzić pełnych danych dotyczących statystyki. Zapewne przyczyną tego niepowodzenia jest fakt,przez długi czas w powojennej Polsce mnóstwo dziedzin życia gospodarczego było objętych tajemnicą, a chęć uzyskania staranniejszych informacji była postrzegana jako działalność szpiegowska.
jednak w czasach, gdy Europa była jeszcze podzielona na dwa nieprzyjazne obozy, odwiedzali nasz kraj zachodni goście, którzy za opłatą otrzymywali zezwolenia na fotografowanie obiektów kolejowych i taboru szynowego, a choćby chętnie udostępniano im rozmaite wykazy i dane statystyczne, niedostępne dla nas –Polaków.
Toteż w opracowywaniu zestawień statystycznych pomogli mi historycy kolei, panowie: R. Holzinger z Austrii, J. Peckmann z Kanady, J. Nurminen z Finlandii i J. Dreimanis z Łotwy, za co składam im serdeczne podziękowania.
niemało statystyki dotyczącej polskich parowozów ukazało się dodatkowo w niemieckich czasopismach kolejowych: „Lok-Report" i „Eisenbahn-Kurier". Dokumenty, do których dotarłem w fabrykach parowozów Fablok i HCP były spisami sporządzanymi w działach handlowych. Były to jednak materiały zdekompletowane, tak jakby ktoś celowo wyjął niektóre strony, a przy tym zawierające sprzeczne informacje. Dlatego zaznaczam, że zamieszczone w książce wykazy wyprodukowanych parowozów, jak także inne informacje statystyczne, mogą być niepełne oraz mogą zawierać nieścisłości, za co Czytelników przepraszam, a temat uważam za otwarty.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.