„ Performatywy Joanny Orskiej to książka zdolna dokonać przełomu w polskich badaniach literackich. Wbrew dość rozpowszechnionemu już przekonaniu o braku unikalnego i niezależnego pola tych badań autorka dowodzi możliwości nowego określenia autonomii utworu literackiego i odrębności zadań poznawczych literaturoznawstwa. Lektury awangardowych i neoawangardowych wierszy konstruktywistycznych pozwalają jej na pokazanie, że teksty te stanowią konglomeraty słów, intonacji, rytmów, figur retorycznych, w użyciu których doświadczenie twórcze pozostaje nieodłączne od sfery słownej substancji. Przy pomocy terminu »pojęcia wspólne« Deleuze'a autorka rozpoznaje skutki poetyckiego działania widzianego jako notacja, zapis czekający na czytelnicze wykonanie włączające w ruch wielorakie części konstytuujące utwór, w tym także wiedzę-praktykę i emocję-praktykę". Z recenzji prof. Dr. Hab. Tomasza Mizerkiewicza „Monografia Joanny Orskiej to sugestia przepisania jednego z rozdziałów historii polskiej poezji awangardowej – niezwykle oryginalna, szczególnie interesująca i ustanawiająca dla niej świeże parametry badawcze. Książka przynosi bowiem inne usytuowanie poezji awangardystów (Juliana Przybosia, Tadeusza Peipera i Adama Ważyka), późnych awangardystów (Tymoteusza Karpowicza, Andrzeja Falkiewicza i Krystyny Miłobędzkiej), a także ich (dys)kontynuatorów (Marcina Sendeckiego) – wobec dotychczasowych interpretacji poezji eksperymentującej z wierszem/formą o pochodzeniu awangardowym. Badaczka odnosi się przede wszystkim do kontekstów filozoficznych i historycznoliterackich, aby w ich otoczeniu skomponować własną narrację o polskim poetyckim konstruktywizmie". Z recenzji dr hab. Anny Kałuży Spinozjanista Deleuze (…) nie ma problemu z bezźródłowością grającej ze sobą przestrzeni, odpowiadającej w swych regułach premodernistycznej koncepcji bytu; nie rozróżnia pomiędzy tym, co duchowe, i tym, co cielesne, a raczej ustanawia jedną płaszczyznę funkcjonalnej immanencji, która może stawać się wszystkim, tak społeczeństwem, jednostkowo rozumianym ciałem, jak i obrazem. Oczywiście moja książka w żaden sposób nie składa się z filozoficznych twierdzeń na temat bytu; nie ośmieliłabym się także stawiać jakichkolwiek tez na temat rzeczywistości społecznej. Próbuję tutaj powiedzieć coś innego. Poetyckie figury, rytmy, metry, które po Deleuzjańsku komponują społeczny świat, są stare – jak farby, nuty, linie, synkopy i odcienie. Stare są w dodatku strategie twórcze, tendencje i emocje, które cały czas ze sobą przenoszą, co nie oznacza możliwości niezliczonych, zindywidualizowanych, stanowczo nowych kombinacji. Dzieła sztuki jako konstrukty społecznej praktyki i twórczej jaźni zawierają w sobie także użyteczną wiedzę, doświadczenie artystyczne, które być może nie zostało dotknięte poprzez stojący u podstaw innowacyjności epistemologiczny rozdział na dyskurs i doświadczenie czy na podmiot i świat. Może po prostu pisząc i czytając – nie jesteśmy sobie samym nad wyraz obcy. Joanna Orska – dr hab., krytyczka, literaturoznawczyni. Pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego na stanowisku profesor świetnej (Zakład Literatury Polskiej po 1918 roku). Autorka książek Przełom awangardowy w dwudziestowiecznym modernizmie w Polsce (2004), Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989–2006 (2006), Republika poetów. Poetyckość i polityczność w krytycznej praktyce (2013). Ostatnio pracowała nad projektem grantowym związanym z wypowiedziami programowymi awangardystów. Jest współredaktorką książek opracowanych w ramach tego projektu ( Nauka chodzenia. Teksty programowe późnej awangardy, t. 1–2, 2018 i 2019). Swoje recenzje i szkice krytyczne publikowała w wielu czasopismach społeczno-kulturalnych i naukowych (m.in. „Teksty Drugie", „FA-art", „Wielogłos", „Odra"). Mieszka we Wrocławiu. Tytuł Performatywy składnia retoryka gatunki i programy poetyckiego konstruktywizm Autor Joanna Orska Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego EAN 9788323346456 ISBN 9788323346456 Kategoria Literatura\Literaturoznawstwo liczba stron 310 Rok wydania 2019 Oprawa Miękka ze skrzydełkami Wydanie 1
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Performatywy składnia retoryka gatunki i programy poetyckiego konstruktywizm. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.