Książka dotyczy uwikłań współczesnej sztuki wynikających z kondycji późnej innowacyjności. Broni tezy, iż sztuka współczesna, wciągana w gry obronne z progresywną apokalipsą, które prowadzą do jej ekonomicznej, politycznej, ideologicznej funkcjonalizacji i swego typu pauperyzacji, kryje w sobie jednak silny potencjał niezależności i dystansu wobec fikcji konstruowanych poprzez postępową kulturę.
Ma nietypową formę „żywego", otwartego pod względem formalnym dialogu filozoficzno-artystycznego. Jego uczestnicy – Iwona Lorenc, filozofka, i jej rozmówca, filozofujący artysta Sławomir Marzec – omawiają na przykładzie wybranych praktyk artystycznych strategie artystyczne i problemy filozoficzne, które kształtują pole dzisiejszej sztuki.
Miejscami ze sobą polemizując, miejscami wzajemnie się uzupełniając, analizują wnikliwie zjawiska w sztuce najnowszej i poprzez odniesienie ich do filozoficznych kontekstów interpretacyjnych ukazują pokaźne spektrum tematów.
Zachowując należną dbałość o warsztat naukowy, wychodzą poza konwencjonalne „traktatowo-monologowe" formy wypowiedzi filozoficznej, aby uatrakcyjnić lekturę i ułatwić odbiór książki szerszym kręgom czytelników zainteresowanych równocześnie sztuką, jak i humanistyką.
z całą pewnością książka […] będzie interesującą lekturą dla wszelkich zainteresowanych problematyką sztuki współczesnej i jej filozoficznych kontekstów, w szczególności dla humanistów i artystów, nauczycieli akademickich obu tych obszarów.
Polecić ją można studentom kierunków humanistycznych, ale też artystycznych. Jednocześnie tych pierwszych, jak i drugich nauczy łączenia myślenia filozoficznego z artystycznym działaniem, wskaże ten kierunek i uświadomi ważność tych kontekstów dla sensu i znaczenia sztuki jako takiej, ale też poszczególnych dzieł sztuki.
(Z recenzji prof. Dr hab. Beaty Frydryczak) Nie mam wątpliwości, że każdy czytelnik znajdzie w tym deliberatywnym spotkaniu Iwony Lorenc i Sławomira Marca co najmniej fragment zwierciadła, w którym wcześniej czy później pojawi się egzystencjalny zarys jego samego.
Rozmówcy wiedzą bardzo należycie,nawet sztuka zapatrzona narcystycznie w samą siebie rzuca spojrzenie, w którego estetycznym świetle prześwitują zarysy naszych egzystencjalnych zmagań uwikłanych za każdym razem w jakieś partykularne tu i teraz.
Parafrazując znany filozoficzny bon mot Leszka Kołakowskiego o wszechświecie i studni, można powiedzieć, iż z zagadkowych rozmów Iwony Lorenc i Sławomira Marca wyłania się imponująca przestrzeń sztuki, w której dziełach u kresu naszych interpretacyjnych i rozumiejących wędrówek czekają na nas odbicia naszych własnych twarzy.
(Z recenzji prof. Dr. Hab. Romana Kubickiego) Z punktu widzenia samej filozofii żywa, tocząca się rozmowa jest dobrym eksperymentem w zakresie przełamywania filozoficznej mononarracyjności, wydaje się też, iż jest korzystnym, sprawdzonym sposobem na taką refleksję nad sztuką, która zdaje sprawę z komplementarności, wzajemnego kompletowania się, lecz też i konkurencyjności tych dwóch pokrewnych, jakże jednak odmiennych dziedzin, jakimi są sztuka i filozofia.
Dialog Iwony Lorenc i Sławomira Marca toczy się w czasie późnej nowoczesności i w tym zakresie kontynuuje prowadzone przez Annę Zeidler-Janiszewską i Romana Kubickiego rozmowy z Zygmuntem Baumanem „o sztuce życia, nauce, życiu sztuki i innych sprawach".
(Z recenzji prof. Dr hab. Teresy Pękali) ********* On Art on the Titanic. Talks with Sławomir Marzec The book explores the entanglements of modern art resulting from the condition of late postmodernism.
It is written in the form of a "lively", formally open, philosophical and artistic dialogue, whose participants – a philosopher and a philosophizing artist – draw on selected examples of artistic practices to discuss the artistic strategies and philosophical problems which shape the field of today’s art.
They analyze in depth a number of phenomena in modern art, and aby relating them to philosophical interpretative contexts, throw light on a wide range of subjects. Maintaining due care for scholarly method, they go beyond traditional "treatise-monologue" forms of philosophical expression so as to make the book more appealing and approachable for a wider audience of readers interested in both art.
And the humanities. ********* Prof. Zw. Dr hab. Iwona Lorenc (ORCID 0000-0003-3364-3953) – pracuje w Zakładzie Estetyki Wydziału Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Do 2020 roku profesor w Akademii Teatralnej im.
Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zajmuje się współczesną filozofią sztuki, historią estetyki oraz filozofią współczesną, typowo francuskojęzyczną (fenomenologia, hermeneutyka, postmodernizm). Autorka książek: "Dlaczego sztuka? Wprowadzenie do filozofii sztuki" (1990), "Logos i mit estetyczności" (1993), "Świadomość i obraz.
Studia z filozofii przedstawienia" (2001), "Minima aesthetica. Szkice o estetyce późnej progresywności" (2010), "Estetyczne problemy późnej nowoczesności" (2014), "Aesthetics and Modernity.
Toward a New Philosophical Functionalization of Art" (2021). Redaktor naukowa 6 tomów zbiorowych z zakresu współczesnej fenomenologii francuskiej, współczesnej filozofii sztuki i problemów nowoczesności.
Opublikowała także ponad 100 rozpraw i artykułów na temat dzisiejszej estetyki, zwłaszcza fenomenologicznej, filozofii współczesnej, a także refleksji nad późną innowacyjnością. Prof. Zw. Dr hab. Sławomir Marzec – absolwent Akademii Sztuk spektakularnych w Warszawie i Kunstakademie Düsseldorf.
Prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, instalacją, fotografią przetworzoną, performansem i filmem. Zrealizował ponad 100 wystaw jednostkowych, m.in.
w Mazowieckim Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia" w Radomiu, Muzeum Narodowym w Lublinie, Galerii Foksal, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Autor przeszło 250 publikacji z pogranicza teorii i krytyki sztuki, zamieszczanych w czołowych polskich magazynach sztuki, a także w pismach zagranicznych (wieloletni recenzent nowojorskiego „NY Arts" i londyńskiego „Contemporary"), 5 książek, m.in.
"Sztuka, czyli wszystko. Krajobraz po postmodernizmie" (2008), "Zabobony sztuki najnowszej" (2020), i licznych polemik, walczący o nie/osiągalną autonomię sztuki. Kurator wystaw, m.in.
Chcę być kobietą w warszawskiej Galerii XX1 – być może najbardziej kontrowersyjnego wydarzenia artystycznego w 2019 roku. Inicjator powołania Forum Nowych Autonomii Sztuk działającego w latach 2014-2018.
Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika „Aspiracje" (2019–2021). --------- PhD assoc. Prof. Iwona Lorenc (ORCID 0000-0003-3364-3953) – works at the Department of Aesthetics at the Faculty of Philosophy of the University of Warsaw.
PhD assoc. Prof. Sławomir Marzec – a graduate of the Academy of Fine Arts in Warsaw and Kunstakademie Düsseldorf. He runs the Painting Studio at the Faculty of Graphics of the Warsaw Academy of Fine Arts.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla O sztuce na titanicu (e-book). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.