Umysł jest podstawowym aspektem przyrody. Nie zrozumiemy go jednak, jeśli nie pokonamy ograniczeń wpisanych we współczesną ortodoksję naukową. Światopogląd naukowy, jeśli chce dać pełniejsze poznanie przyrody, musi być powiększony i obejmować teorie zdolne wyjaśnić pojawienie się we wszechświecie zjawisk umysłowych i subiektywnych punktów widzenia.
Właśnie takiej szerokiej koncepcji przyrody powinniśmy szukać. Autor, nie odwołując się do żadnej religii, twierdzi równocześnie, iż nauki przyrodnicze nie mogą dostarczyć takiej powiększonej koncepcji, i tym samym dochodzi do wniosku, iż fizyka nie może stanowić teorii wszystkiego.
Ta kontrowersyjna książka zainicjowała najmocniej pasjonującą debatę na przestrzeni wielu ostatnich lat… Podoba mi się sposób, w jaki Nagel postrzega umysł i kosmos. Jego tok rozumowania jest jasny, ale nie arogancki i w pełni ujmuje wspaniałość istnienia.
Leon Wieseltier „The New Republic" Thomas Nagel amerykański filozof urodzony w Belgradzie. Studiował filozofię najpierw na Cornell University, następnie na Uniwersytecie Oksfordzkim u Johna Langshawa Austina i Paula Grice’a, a doktorat uzyskał na Uniwersytecie Harvarda, gdzie uczył się pod kierunkiem Johna Rawlsa.
Później sam był wykładowcą – na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, na Uniwersytecie Princeton, a od roku 1980 przez ponad ćwierć wieku na Uniwersytecie Nowojorskim. Jego głównymi obszarami zainteresowań filozoficznych są filozofia prawa, filozofia polityczna i etyka.
Jest autorem popularnego tekstu Jak to jest być nietoperzem?, będącego głosem w dyskusji dotyczącej filozofii umysłu i przeciwstawiającego się redukcjonistycznym teoriom umysłu. Linia Perspektywy Nauki Jeszcze sto lat temu uczeni uważali, że nauka to przedsięwzięcie obiektywne, oparte na gromadzeniu danych empirycznych i wyciąganiu na tej podstawie wniosków, które przeradzają się w teorie.
Dziś jednak wiemy, iż to nie fakty,z zasady ich interpretacje prowadzą do rozwoju nauki. Największe rewolucje w historii nauki zaszły dzięki wybitnym jednostkom, które wykazały się postawą krytyczną wobec powszechnie obowiązujących poglądów.
Kopernik nie przyjął geocentryzmu Ptolemeusza, Einstein odrzucił to, co teraz określamy mianem fizyki klasycznej, a Darwin nie zgodził się z tym, co w jego czasach nazywano biblijnym poglądem o niezmienności gatunków.
kolekcja Perspektywy Nauki prezentuje, iż nauka nie jest przedsięwzięciem jednolitym, że to raczej kolaż różnorodnych poglądów, hipotez i idei. Będziemy w niej demonstrujeć oryginalne poglądy uczonych, którzy wykraczają poza utarte szlaki i przedstawiają czytelnikowi zupełnie nowe perspektywy w nauce.
Odkrycie naukowe polega na tym, iż widzisz to, co wszyscy, ale i dostrzegasz to, czego nikt nie zauważył. – Albert Szent-Györgyi, laureat Nagrody Nobla
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Umysł i kosmos. Dlaczego neodarwinowski materializm jest niemal na pewno fałszywy, AZ#FD19D838EB/DL-ebwm/mobi. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.