Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w 2004 roku stało się przyczynkiem do zmian w krajowym modelu społeczno-gospodarczym. Jednym z obszarów, dla którego przemiany przyjęły nadzwyczaj pozytywną formę, jest szeroko rozumiany segment infrastrukturalny.
Polepszenie stanu technicznego, jak w dodatku wzrost przystępności terytorialnej, było powiązane ze rozszerzoną przystępnością mechanizmów finansowych. Dotyczy to w szczególności: 1) środków unijnych; 2) środków krajowych (budżetowych); 3) środków komercyjnych.
przystępność właściwej infrastruktury jest powszechnie wskazywana w literaturze dotyczącej ekonomii rozwoju jako jeden z endogenicznych czynników wzrostu gospodarczego, a zatem mechanizm zapewniający zrównoważony rozwój danego terytorium.
na dodatek stanowi ona ważny czynnik budowania trwałych przewag konkurencyjnych. Tożsame stanowisko jest prezentowane przez kluczowe międzynarodowe agencje rozwoju czy Komisję Europejską. Jednym z najważniejszych wyzwań dotyczących rozwoju infrastruktury jest zapewnienie optymalnych mechanizmów jej finansowania.
Takich, które z jednej strony nie będą stanowić zbytniego obciążenia dla bieżących wydatków budżetowych, z drugiej zaś – będą stosowne do mobilizacji potrzebnych środków finansowych dla długoterminowych projektów inwestycyjnych o dużej wartości.
Instrumenty finansowania wymienionych działań inwestycyjnych powinny być dostosowane do potrzeb i możliwości danego kraju i równoceśnie uwzględniać system prawnoorganizacyjny. W prezentowanej pracy analizie poddano mechanizmy finansowania rozwoju infrastruktury, które dotyczą trzech wyraźnych segmentów: 1) infrastruktury liniowej i punktowej transportu drogowego i kolejowego i transportu morskiego, a także wodnego śródlądowego; 2) infrastruktury przesyłowej i dystrybucyjnej rynku energii, a w szczególności energii elektrycznej oraz gazu ziemnego; 3) infrastruktury liniowej sektora telekomunikacji.
Takie ograniczenie segmentów infrastrukturalnych, przy jednoczesnym pominięciu finansowania usług bazujących na infrastrukturze (przykładowo wytwarzanie energii elektrycznej), przyczyni się do pełniejszego przeglądu stosowanych w Polsce mechanizmów finansowych.
Ułatwi także realizację celu, jaki autorzy postawili przed niniejszym opracowaniem, czyli krytyczną analizę dotychczas stosowanych rozwiązań oraz wskazanie tych spomiędzy nich, które znamionują się najwyższą skutecznością.
Taki cel opracowania wymaga wykorzystania właściwego instrumentarium, czyli: 1) analizy dokumentów strategicznych i planistycznych, 2) identyfikacji aktów prawnych wpływających na analizowane rodzaje infrastruktury, 3) analizy informacji statystycznych (finansowych i technicznych),realne było zdefiniowanie modelu systemu infrastrukturalnego, który istnieje w Polsce.
Opracowanie składa się z dwóch oddzielnych części, stanowiących spójną całość merytoryczną. Część pierwsza składa się z czterech rozdziałów. Zawierają one analizę stanu finansów publicznych w latach 2004–2020, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu pandemii na dostępność środków budżetowych.
W tej części przedstawiono opis krajowego systemu infrastrukturalnego i poddano analizie jego stan. W części drugiej poddano krytycznej analizie i ocenie stosowane mechanizmy i instrumenty finansowania analizowanej infrastruktury.
Analizy i oceny dotyczą użycia budżetu, środków unijnych, partnerstwa publicznoprawnego, a także instrumentów rynku finansowego.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Finansowanie rozwoju infrastruktury w polsce po 2004 roku ― w obszarze transportu lądowego, rynku energii i telekomunikacji. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.