Monografia przedstawia główne koncepcje teoretyczne i pojęcia wyjaśniające procesy przemian miejskich przestrzeni konsumpcji. Przeprowadzona analiza posłużyła zidentyfikowaniu mechanizmów rządzących tymi przemianami oraz wskazaniu grup zaangażowanych podmiotów.
Szczególną uwagę poświęcono współpracy mieszkańców z władzą lokalną w zakresie zarządzania rozwojem miasta, a także kwestii żywiołowych i stabilnych procesów w przestrzeni miejskiej. Scharakteryzowano także politykę publiczną prowadzoną poprzez władze szczebla centralnego i lokalnego wobec miejskich przestrzeni publicznych.
Przedstawiono miejsce polityki miejskiej w polskim porządku prawnym, omówiono podstawy planowania przestrzennego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem nowych uwarunkowań w postaci ustawy krajobrazowej oraz prawa nazywanego potocznie „lex deweloper".
Przaanalizowano politykę publiczną przeznaczoną sektorowi handlu detalicznego, w tym najnowszą zmianę w postaci ograniczenia handlu w niedziele, a także skalę i przebieg działań rewitalizacyjnych w polskich miastach.
Zbadano przebieg przemian miejskich przestrzeni konsumpcji w Polsce. Zamieszczając min. Krótką analizę znaczenia konsumpcji w życiu społeczno-ekonomicznym. Następnie scharakteryzowano przekształcenia, jakie zaszły w Polsce po 1989 r.
i ukształtowały kontekst współczesnych procesów. W dalszej części przedstawiono przyczyny kryzysu śródmiejskich przestrzeni publicznych oraz cykl powstawania w Polsce galerii handlowych, a także analizę wpływu pandemii Covid-19 na przestrzenie konsumpcji w polskich miastach.
Publikacja jest kierowana do badaczy zainteresowanych zagadnieniami polityki publicznej wobec miejskich przestrzeni konsumpcji oraz handlu detalicznego w miastach, przedstawicieli samorządów terytorialnych, konsultantów wspierających władze miejskie w planowaniu polityki publicznej, aktywistów ruchów miejskich, a także studentów kierunków z zakresu nauk społecznych, w szczególności nauk o polityce i administracji, ekonomii i związanych z zarządzaniem i gospodarką przestrzenną.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Rynki, ulice, galerie handlowe. polityka publiczna wobec miejskich przestrzeni konsumpcji w polsce. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.