Tytuł W miejsce religii Podtytuł Ku filozofii nadziei radykalnej Autor Włodzimierz Lorenc Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-5053-2 Rok wydania 2021 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 310 Format mobi, epub, pdf Spis treści Wstęp 9 Wprowadzenie 15 1. Czym jest nadzieja radykalna i czy problematyka ta przynależy do filozofii? 15 2. Problematyka nadziei w ramach filozofii metafizycznej 18 3. Zagrożenia związane z próbami tworzenia filozofii nadziei radykalnej 23 4. Ernst Bloch i jego pozbawiona treści nadzieja radykalna 26 4.1. Historyczne przesłanki podjęcia problematyki nadziei 26 4.2. Filozoficzne zamiary Blocha 32 4.3. Krytyka istniejącej filozofii 37 4.4. Antropologiczne przesłanki nadziei i jej historyczne formy 40 4.5. Status nadziei w filozofii nadziei 44 4.6. Próba podsumowania „filozofii nadziei" 49 5. Giorgio Agamben i jego radykalna nadzieja nieodpowiadająca naszym rzeczywistym pragnieniom 55 5.1. Agambenowska wizja filozofii i stających przed nią zadań 55 5.2. Ujęcie współczesności jako przesłanka myśli Agambena 59 5.3. W jakim sensie „nadchodząca wspólnota" jest naszym zbawieniem? 61 5.4. Czy ukazana przez Agambena nadzieja jest prawdziwą nadzieją? 65 6. Próba podsumowania obu ujęć problematyki nadziei 69 Friedrich Nietzsche: filozofia w miejsce religii 72 1. Kwestia wyjątkowości filozofii Nietzschego 74 2. Dlaczego stworzenie nowej filozofii jest czymś pilnym? 79 3. Zadania stające przed filozofią 84 4. Odejście od dotychczasowej filozofii 88 5. Czy Nietzsche jest filozofem metafizycznym? 92 6. Nawiązanie do religii 97 7. Czy propozycja Nietzschego określona może być mianem filozofii? 104 Problematyka radykalnej nadziei w myśli Martina Heideggera 109 1. Wczesne poglądy Heideggera: filozofia jako sposób odzyskania tego, co łączy się z wiarą religijną 110 1.1. Nowy typ fenomenologii jako postać krytyki współczesnej filozofii 110 1.2. Faktyczne życie (faktyczność) jako źródłowy motyw filozofowania 116 1.3. Chrześcijańskie inspiracje Heideggera 124 1.4. Filozofowanie w miejsce chrześcijańskiej wiary 129 2. Problematyka nadziei w myśli Heideggera etapu Bycia i czasu 133 2.1. Czy realne jest filozofowanie w próżni? Przejście ku zagadnieniu bycia 133 2.2. Problem bycia i jego powiązanie z naszą skończonością 135 2.3. Problematyka człowieka a kwestia ugruntowania metafizyki 139 2.4. Laicyzacja chrześcijańskiego modelu życia duchowego. Heidegger w roli chrześcijańskiego misjonarza 144 2.5. Wnioski odnoszące się do problematyki nadziei 149 3. Myśl Heideggera po zwrocie: filozofia bez nadziei i nadzieja bez filozofii 151 3.1. Od pytania o sens bycia do pytania o jego prawdę 151 3.2. Czy późny Heidegger jest filozofem? 155 3.3. Wnioski 158 Ograniczenia metafizycznego sposobu ugruntowania nadziei radykalnej na przykładzie poglądów Theodora W. Adorna 160 1. Adorno jako krytyk dotychczasowej filozofii 161 2. Metafizyczny wymiar myśli Adorna 165 3. Metafizyka jako mikrologia 168 4. Zalety i ograniczenia zaproponowanego ujęcia metafizyki 171 5. Główny powód niepowodzenia filozofii Adorna 177 Gilles Deleuze jako krytyk metafizyki początkujący filozofię nadziei radykalnej 180 1. Stosunek Deleuze’a do dotychczasowej filozofii 180 2. Filozoficzny zamiar Deleuze’a: ku metafizyce niesubstancjalnej 186 3. Filozofia Deleuze’a jako filozofia różnicy i filozofia powtórzenia 192 4. Czy Deleuze’owi udaje się odejście od teologicznych uwikłań dotychczasowego myślenia? 199 5. Teologiczne przesłanki problematyki nadziei radykalnej 202 Problematyka nadziei radykalnej w myśli Jacques’a Derridy 207 1. Przesłanki myśli Derridy i wczesna faza jego twórczości 209 2. Późna twórczość Derridy 217 3. Czy dekonstrukcja jest wyrazem odnowienia religii? 222 4. Próba określenia sensu Derridiańskiej nadziei i jej związku z filozofią 228 Quentin Meillassoux jako filozof nadziei radykalnej: przesłanki nadziei na powszechną sprawiedliwość dla żywych i umarłych 234 1. Ocena stanu współczesnej filozofii i aktualnej sytuacji kultury 236 2. Filozoficzny pomysł Meillassoux 240 3. Ocena filozoficznego pomysłu Meillassoux 248 4. Nowy sposób wyrażenia chrześcijańskiej nadziei 255 5. Czy oferowana poprzez Meillassoux nadzieja jest spełnieniem naszych aspiracji? 259 Zakończenie 264 1. Groźba odchodzenia od filozofii 264 2. Główne wyznaczniki filozofii nadziei radykalnej 267 3. Ku hermeneutycznej filozofii nadziei radykalnej 271 4. Z jakich powodów filozofia hermeneutyczna może stać się przesłanką filozofii nadziei radykalnej? 277 5. Kształt filozofii nadziei radykalnej 282 6. Podsumowanie 292 Spis literatury cytowanej 297 Indeks nazwisk 305
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla W miejsce religii, AZ#A9F5A239EB/DL-ebwm/mobi. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.