Karta Nauczyciela stanowi akt prawny, który w założeniu ma regulować w pełni prawa i obowiązki nauczycieli. Regulacja uchwalona w latach 80-tych XX wieku nie do końca jednak spełnia swoją rolę. Zmiany jakie zachodzą w otaczającym nas świecie, ich szybkość, wymagają dopasowania przepisów prawnych do wyzwań jakie stoją przed współczesną pedagogiką, co wymaga na dodatek uelastycznienia materii uregulowanej w Karcie Nauczyciela.
Monografia stanowi komentarz do aktualnego stanu prawnego (na dzień 19.01.2021 r.), a w dodatku stanowi próbę pokazania przeróżnych ujęć sporów, jakie na tle pragmatyki nauczycielskiej pojawiają się w piśmiennictwie i judykaturze, lecz także jest próbą zaproponowania rozwiązań legislacyjnych w odniesieniu do niektórych zagadnień.
W literaturze przedmiotu brak jest nowszych opracowań komentarzowych do ustawy Karta Nauczyciela. Wymaga podkreślenia, że w ostatnim czasie ustawodawca dokonał wielu zmian ustawowych w tym zakresie, co zostało niezwykle mocno uwzględnione w niniejszej publikacji.
W rozprawie została zaimplementowana metoda analizy dogmatycznej, z szerokim przywołaniem piśmiennictwa dotyczącego omawianego zagadnienia, w tym dodatkowo z uwzględnieniem orzecznictwa sądowego. Każdy z analizowanych przepisów prawnych mieści komentarz oraz osobną część poświęconą na wyszczególnionie przykładów judykatów odnoszących się do danego zagadnienia.
na dodatek, niektóre z przepisów, zawierają rozważania natury pedagogicznej i odnoszą się do wyzwań jakie stoją przed współczesną pedagogiką. W tym zakresie niniejsza monografia ma charakter pionierski, gdyż nie stanowi wyłącznie komentarza do przepisów prawnych, ale także zawiera rozważania stricte pedagogiczne i omawia wyzwania jakim musi sprostać współczesna pedagogika.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Karta nauczyciela. komentarz.orzecznictwo. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.