Zdjęcia produktu


Głosy. zbiór 15 słuchowisk radiowych (Estymator)

(2021 / Estymator / Ireneusz Iredyński / 9788366719699)
E-booki Estymator
Dostepność na dzień 24.11.2024: w magazynie

Promocyjna oferta cenowa:

14,59 zł
Sklep TaniaKsiazka.pl
Przejdź do sklepu Najlepsza oferta w bazie!
Przejdź do sklepu 14,59 zł - najtaniej w bazie!

Prezentowana oferta sklepu TaniaKsiazka.pl jest najbardziej atrakcyjna cenowo spośród setek sklepów internetowych w naszej bazie. Przeglądaj pełny ranking cen i ofert Porównanie cen następuje w czasie rzeczywistym.

Recenzje i opinie

Opis produktu Głosy. zbiór 15 słuchowisk radiowych

Magiczny świat słuchowisk radiowych, w który wprowadza nas absolutny mistrz tego gatunku – Ireneusz Iredyński. Teksty te są stanowczo sugestywne. Posiadają wielką siłę oddziaływania na czytelnika. Czyta się je należycie jak opowiadania.

Opowiadania, które składają się z samych dialogów. ZE WSTĘPU DO KSIĄŻKI: Oto mamy świeże wcielenie pisarskie Ireneusza Iredyńskiego: autor słuchowisk radiowych. Aczkolwiek wielu z nas zniewalało się słuchowiskami po ich nadaniu, to w wypadku publikacji książkowej należy zastanowić się za każdym razem nad celowością przekształcenia form akustycznych w druk, choćby choćby owe mikrodramaty cieszyły się zasłużoną renomą.

Tak mówią ludzie niechętni publikowaniu dramatycznych form radiowych, ci, dla których radiowość jest czymś specjalnym, kategorią prawie mistyczną poprzez swą odrębność. Otóż nic bardziej fałszywego! Teatr radia ma przecież za scenę wyobraźnię słuchacza; wyobraźnia jest także sceną, na której ucieleśnia się lektura.

Słuchanie i czytanie oddziaływają na nas tylko przez jeden zmysł. Korzystne słuchowiska (a co rozumiem poprzez ten przymiotnik, wytłumaczę za chwilę) nic nie tracą przez fakt publikacji, przeciwnie, wydrukowanie słuchowisk pozwala na powrót do dzieł, których żywot na antenie bywa z konieczności krótki, czyni z ulotnej dramaturgii radiowej trwałe świadectwo dokonań artystycznych.

Słuchowiska Ireneusza Iredyńskiego doczekały się wielu pochlebnych recenzji; ktoś odkrył, iż to współczesna „szkoła uczuć"; lektura ich nie tylko potwierdza te opinie, dodam, że jest fascynująca. Iredyński, poeta, prozaik i dramaturg, powiedział w jednym z wywiadów: „jeżeli piszę dla teatru, to dlatego, iż to, co chcę napisać, wybrało sobie teatr jako jedyną możliwość, jeszcze bardziej dotyczy to radia, instrumentu jedynego w swym typu".

Te słowa korespondują z moim wyobrażeniem o dobrym słuchowisku. Dla mnie bowiem dobry dramat radiowy to utwór, który swą pełnię osiąga poprzez ograniczenie do głosów, jeżeli natomiast jest jednakowo przekonywający w telewizji lub teatrze, to wówczas jest to, być może, dobra jednoaktówka,bez dwóch zdań niedobre słuchowisko.

Ludzie w mikrodramatach Iredyńskiego mówią nam o sprawach, które w telewizji czy teatrze nie mogłyby być w ten sposób ujęte, bowiem te GŁOSY obleczone w ciała, poruszające się po rzeczywistej scenie lub planie telewizyjnym straciłyby swą autentyczność, stałyby się płaskie lub pretensjonalne, byłyby nie do zniesienia.

Ich jedynym światem jest radio. Tylko tam te bezcielesne GŁOSY są prawdziwe. I jak się okazuje, zamienione w bezcielesność liter, mówią z takim samym przekonaniem! Ich jedynym światem jest radio... A przecież nie ma w słuchowiskach Iredyńskiego sztuczek technologicznych, tych dźwiękowych rusztowań usiłujących imitować doskonałą budowlę, nie ma u Iredyńskiego uciekania się do pomocy aparatury, nie ma tych wszystkich zniekształceń i odkształceń akustycznych tak lubianych u jego „awangardowych" kolegów radiowych na Zachodzie.

Iredyński zaufał tylko słowu. Asceza, która okazuje się metodą bardziej radiową — jak mogli się o tym przekonać słuchacze — od wszelkich igraszek z taśmą. Słowo i czas są wyraźnym budulcem dramatów radiowych Iredyńskiego i to właśnie stanowi o ich radiowości; anegdota jest tylko pretekstem.

Słowa w słuchowiskach Iredyńskiego poprzez to, że zdane są tylko na siebie, przynoszą coś więcej aniżeli tylko przypisane im znaczenia, stają się znakami kulturowymi, socjologicznymi, a niejednokrotnie — magicznymi. Przeistaczają świat rzeczywisty, mitologizują go, zaklinają.

Słowa właśnie organizują czas, są nie tylko jego fizycznymi wyznacznikami, ale budują jego strukturę fantomastyczną. Słuchając tych dramatów, których czas rzeczywisty pokrywa się z czasem radiowym, uświadamiamy sobie, iż Iredyński przestrzega trzech jedności.

Jest to cecha ogólniejsza jego dramatopisarstwa, lecz rzadko się zdarza, aby te ograniczenia, stanowiące cechę konstytutywną, gwarantowały jednocześnie sukces artystyczny. Ten pisarz, mistrz w operowaniu formą, dla którego dramaturgia radiowa nie ma żadnych tajemnic, wykorzystuje swój kunszt nie dla popisywania się swą maestrią, ale dla najistotniej przekonywającego przedstawienia problemów, dla budowania światów ułudnych a jakże prawdziwych i rzeczywistych, światów żywych więzi między ludźmi!

Kiedy obcuję ze nadzwyczajnymi dziełami, doznaję przewrotnej satysfakcji ze zniewolenia wizją artysty. Takiej właśnie satysfakcji doznałem przy lekturze „GŁOSÓW" i — jak przypuszczam — nie będę w tym uczuciu odosobniony.

ANDRZEJ WRÓBLEWSKI

Dane oraz specyfikacja:

  • Kategoria

    E-booki
  • Producent

    Estymator
  • ISBN

    9788366719699
  • Autor

    Ireneusz iredyński
  • Wydawnictwo

    Estymator
  • Rok wydania

    2021
  • Przecena

    -
  • Opinia użytkowników

    -

Ranking ofert - najlepsze promocyjne ceny 2017

  • Głosy. Zbiór 15 słuchowisk radiowych (sklep TaniaKsiazka.pl)
    14,59 zł Sklep TaniaKsiazka.pl
    Przejdź do sklepu

W naszym rankingu znajduje się 1 promocyjnych ofert w cenie 14,59 zł.

Opinie i recenzje użytkowników

Dodaj opinie lub recenzję dla Głosy. zbiór 15 słuchowisk radiowych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.

Produkty powiązane

Inne w kategorii E-booki