Prezentowana książka powstała jako odpowiedź na współcześnie dostrzegalny dylemat przenoszenia uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych. Obszar tego zagadnienia dotąd nie omawiany w literaturze pedagogicznej jest nowatorskim ujęciem badawczym szeregu uwarunkowań regulujących tok postępowania selekcyjnego.
To właśnie one, jako istotne wyznaczniki rozwoju społecznego, implikują bowiem stwierdzenie, iż rekwalifikacja nie jest procesem jednolitym, lecz składową wielu niekorzystnych okoliczności, których konsekwencją jest zmiana placówki kształcenia.
Przeprowadzone badania, których rezultaty przedstawiono w niniejszym opracowaniu, były ukierunkowane na poznanie opinii rodziców, uczniów niepełnosprawnych i nauczycieli jako podmiotów dialogu edukacyjnego na temat wykluczenia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych z kształcenia integracyjnego.
Celem poznawczym badań była eksplikacja możliwie największej ilości wyznaczników rekwalifikacji za pomocą analizy zebranego materiału badawczego. W dodatku wyniki badań autorki wydają się kluczowe dla całego systemu edukacji obejmującego kształcenie dzieci niepełnosprawnych, lecz też umożliwiają wyznaczenie bardziej szczegółowych kierunków empirycznego poznania procesów selekcji międzyszkolnej tej grupy uczniów.
Książka uzyskała główną nagrodę w VIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Otwarte Drzwi" organizowanego poprzez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie Umieszczenie dziecka niepełnosprawnego w szkole specjalnej, wynikające z rekwalifikacji, staje się porażką decyzyjną.
Mam tu na myśli z reguły rodziców, lecz też nauczycieli i dyrektorów szkół integracyjnych, którzy przyjmując dziecko ze rozmaitymi zaburzeniami ergonomicznymi, decydują się na zadanie przekraczające ich możliwości dydaktyczno-wychowawcze.
Należy jednak zauważyć, iż uczniowie zmieniający placówkę (z integracyjnej na specjalną) to ponadto absolwenci gimnazjów niepodejmujący dalszego kształcenia w systemie edukacji integracyjnej. Sygnalizowana w książce problematyka zwraca uwagę na fakt selekcji „niewygodnej" dla ogólnej idei edukacji integracyjnej.
Wielu jej sympatyków uważa, że wszyscy niepełnosprawni, bez względu na wariant i stopień niepełnosprawności, powinni być objęci nauczaniem ogólnodostępnym. Mając wątpliwość, czy integracja jest możliwa dla ogólnej populacji dzieci z niepełnosprawnością, bardzo ze sprzężonymi zaburzeniami rozwoju i upośledzeniem umysłowym w stopniu sporym, postanowiłam zająć się tą problematyką.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Uwarunkowania związane z przenoszeniem uczniów niepełnosprawnych ze szkół integracyjnych do specjalnych, AZ#35E48B72EB/DL-ebwm/mobi. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.