W nowoczesnych rozwiązaniach konstrukcyjnych zawieszeń zależnych samochodów ciężarowych stosowane są przeróżne elementy rozciągliwe. Faktycznie to przyszły nabywca pojazdu decyduje o tym, który wariant elementu sprężystego zostanie zamontowany.
Do najpopularniejszych należą metalowe, czyli resory wielopiórowe lub paraboliczne i resory pneumatyczne. Swoją popularność resory wielopiórowe zawdzięczają przystępnej technologii produkcji i bardzo prostej obsłudze podczas eksploatacji.
Inaczej pokazuje się proces technologiczny wytwarzania resorów parabolicznych, który jest bardziej złożony od cyklu wytwarzania resorów wielopiórowych. W używanych praktykach projektowych metalowych resorów wielopiórowych wykorzystuje się elementarną teorię zginania prętów prostych o zmiennym przekroju.
Obliczenia prowadzone są na modelach uproszczonych, które nie uwzględniają np. Krzywizny resoru i jego poszczególnych piór, mechanizmu współpracy piór składowych w resorze wielopiórowym oraz wpływu cech konstrukcyjnych zawieszenia itp.
Powyższe uproszczenia mają istotny wpływ na wyniki obliczeń i niejednokrotnie prowadzą do stanowczych różnic pomiędzy resorem obliczeniowym a wytworzonym. Powstałe różnice uwidaczniają się w przebiegach charakterystyk sprężystych i rozkładów naprężeń.
W monografii zaproponowano świeże podejście do projektowania resorów polegające na uogólnieniu istniejących metod obliczeniowych i uzupełnieniu zagadnień projektowania o świeże aspekty związane z wykorzystaniem metody części skończonych do analizy zawieszeń zależnych samochodów ciężarowych.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Resory metalowe w zawieszeniach samochodów ciężarowych. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.