Świat, w którym żyjemy, oplata sieć wzajemnych zależności. Z pozoru mogą się one wydawać wyjątkowo zawiłe, ale ich zrozumienie ma dla każdego z nas ogromne znaczenie. Bez świadomości tego, jaka jest otaczająca nas rzeczywistość i jakie mechanizmy nią rządzą, nie będziemy bowiem zdolni do budowania szczęśliwej przyszłości.
Uczestniczenie w globalnym, wielokulturowym świecie, wymaga od nas silnego i dojrzałego poczucia tożsamości i wiedzy o innych, nieraz odległych geograficznie kulturach, obyczajach i procesach społecznych.
Wiedzę tę czerpiemy z edukacji międzykulturowej. Edukacja w zakresie międzykulturowości dąży do wzajemnego wzbogacenia się różnych kultur, odrzucając sterowanie i kontrolę istnienia obok siebie. Jej podstawowym celem jest wnikanie w odrębne kultury i wzajemne się porównywanie, co wpływa na wzmocnienie własnej tożsamości, pozwalając w ten sposób na kształtowanie umiejętności odpowiedzialnego tworzenia i modelowania własnej kultury wraz z kształtowaniem się postawy tolerancji i uznania dla odmiennych kultur.1 Zadaniem edukacji międzykulturowej jest kreowanie zapotrzebowania wychodzenia na pogranicza kulturowe i wzbudzanie potrzeb poznawczych i emocjonalnych, takich jak: zamiana wartości czy tolerancja.
Ma ona sprzyjać otwartości wobec świata i porozumiewania się w skali międzynarodowej ludzi różnorodnych ras, religii, narodowości, tradycji.2 Warto jednak podkreślić, że tylko człowiek kochający swój regionalny krajobraz i kulturę, może w pełni zaznać równocześnie piękno swej pokaźnej ojczyzny, jak i kulturę ogólnoludzką.
Osoby, które są silnie zakorzenione w kulturze lokalnej, regionalnej, narodowej i europejskiej, w każdym regionie świata będą czuły się jak w swym rodzinnym domu.3 Wizerunek swej znikomej ojczyzny tworzymy już od najmłodszych lat, kiedy poznajemy tradycje regionalne, odkrywając oraz wielowymiarowość regionalnego dziedzictwa kulturowego.
Dbanie o nasze korzenie, o naszą małą ojczyznę, poprzez adekwatne wychowanie w rodzinie, przedszkolu, szkole i społeczeństwie, jest dziś istotnie ważne z uwagi na świat, w którym zacierają się granice między kulturami, tworząc jedną, wielką, globalną przestrzeń kulturową.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Edukacja międzykulturowa w warunkach kultury globalnej. od rozważań definicyjnych do praktycznych zastosowań t.2. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.