Tytuł Kultura modna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego Podtytuł Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego Autor Piotr Kajak Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-4126-4 linia Studia Glottodydaktyczne Rok wydania 2020 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 240 Format pdf, epub, mobi Spis treści Wstęp............................................... 7
Rozdział 1
proces glottodydaktyczny a dominujący typ przekazu (medium) kultury 15
1.1. Glottodydaktyka polonistyczna i jej subdyscypliny............... 17
1.2. Relacja języka i kultury................................. 20
1.3. Kompetencje w nauczaniu języków obcych................... 25
1.3.1. Kompetencje w Europejskim systemie opisu kształcenia językowego 25
1.3.2. Kompetencja kulturowa............................ 31
1.3.3. Kompetencja interkulturowa......................... 37
1.4. Media a rodzaj kultury – wyposażenie antropologiczne uczestników kultury 40
1.5. Kultura popularna i jej znaczenie we współczesnej pedagogice kultury.. 49
1.6. Podsumowanie...................................... 54
Rozdział 2
Kultura „wysoka" a kultura „niska"........................... 57
2.1. Rozważania wstępne.................................. 59
2.2. Ocenianie i wartościowanie kultury......................... 61
2.3. Rozmaite typy potocznego rozumienia kultury: kultura „wysoka" i „niska".. 67
2.4. Kultura popularna a kultura masowa........................ 71
2.5. Tożsamość w popkulturze............................... 80
2.6. Mity popkultury..................................... 86
2.7. Kultura lubiana jako jeden ze sposobów transmisji kanonu....... 91
2.8. Współczesne uwarunkowania komunikacji międzykulturowej........ 102
2.9. Podsumowanie...................................... 105
6 Spis treści
Rozdział 3
ergonomiczne zastosowanie tekstów i treści kultury popularnej w nauczaniu
języka polskiego jako obcego.............................. 111
3.1. Przegląd publikacji z zakresu polonistycznego kulturoznawstwa glottodydaktycznego...................................... 113
3.2. Teksty kultury popularnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego.. 127
3.3. Zajęcia pozalektoratowe poświęcone kulturze polskiej w Centrum „Polonicum" Uniwersytetu Warszawskiego......................... 143
3.4. Kultura modna na zajęciach pozalektoratowych w Centrum „Polonicum"
Uniwersytetu Warszawskiego............................. 152
3.5. Autorska koncepcja programowa nauczania kultury polskiej jako obcej 160
3.5.1. Założenia glottodydaktyczne koncepcji.................. 162
3.5.2. Cele nauczania.................................. 163
3.5.3. Metody opracowania koncepcji....................... 164
3.5.4. Treści nauczania (wraz z komentarzem dotyczącym popkulturowej
realizacji)...................................... 164
3.5.4.1. Znajomość podstawowa (poziom A)............... 165
3.5.4.2. Znajomość pogłębiona (poziom B)................ 168
3.5.4.3. Znajomość umożliwiająca sprawną komunikację (po-
ziom C).................................. 170
3.5.5. Warunki i techniki realizacji koncepcji programowej.......... 172
Zakończenie.......................................... 185
Aneks. Zawartość „Kwartalnika Polonicum", numery 1–30........... 189
Bibliografi a........................................... 193
Summary............................................ 230
Indeks osób........................................... 231
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego, AZ#EDB8C59FEB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.