Znany film Feliksa Falka Kapitał, czyli jak zrobić pieniądze w Polsce z 1990 roku rozpoczyna się od ujęcia lecącego nad Warszawą pomnika Karola Marksa. To bardzo znamienny obraz, niemal proroczy. Jego symbolika w momencie premiery filmu była jednoznaczna, jednak w ciągu niemal trzydziestu lat, jakie upłynęły od wejścia do kin Kapitału, scena nabrała wielu nowych sensów. Dziś jej pierwotne znaczenie jest bodaj najmniej intrygujące. Okres po 1989 roku to w Polsce czas gwałtownych przemian, znacznych nadziei, frustracji, rozczarowań, kolejnych kryzysów,w dodatku sukcesów. Przejście z gospodarki centralnie sterowanej do wolnorynkowej stanowiło przez lata ważny kontekst dla twórców polskiego kina – równocześnie tych, którzy opowiadali o świecie biznesu, polityki czy służb, jak i tych koncentrujących się na życiu codziennym zwykłych ludzi. Michał Piepiórka śledzi zmiany w kulturowych narracjach, które objawiają się w filmach podejmujących temat transformacji gospodarczej. Analizuje równocześnie fabuły uznane, jak i popadające w zapomnienie ofiary tzw. Filmoznawczej rzeźni. Niejednokrotnie to właśnie te drugie mówią nam o Polsce, także dzisiejszej, rzeczy świeże i zaskakujące.
Tytuł Rockefellerowie i Marks nad Warszawą. Polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej Autor Michał Piepiórka Język polski Wydawnictwo Ossolineum ISBN 978-83-66267-30-5 Rok wydania 2020 liczba stron 360 Format epub, mobi
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Rockefellerowie i marks nad warszawą. polskie filmy fabularne wobec transformacji gospodarczej. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.