Tytuł Polska monografia popularnonaukowa przełomu XIX I XX wieku Podtytuł Studium genologiczne Autor Anetta Gajda Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego ISBN 978-83-8142-667-1 Rok wydania 2020 Łódź Wydanie 1 ilość stron 330 Format pdf Spis treści Wstęp 13
Rozdział I. Założenia metodologiczne 19
1.1. Cele pracy 19
1.2. Stan badań 20
1.3. Perspektywa badawcza i metodologia 25
1.4. Kryteria doboru źródeł 30
1.5. Struktura pracy 41
CZĘŚĆ PIERWSZA. W KRĘGU DZIEJÓW IDEI POPULARYZACJI I FORM wysokojakościowYCH
Rozdział II. Z dziejów kształtowania się idei popularyzacji 47
2.1. Starożytne korzenie popularyzacji 48
2.2. Łacińskie średniowiecze i uprzystępnianie pojęć 51
2.3. Przełom odrodzeniowy – dzieło Galileusza i popularyzacja w językach narodowych 53
2.4. Działalność popularyzatorska uczonych epoki oświecenia 56
2.5. Popularyzacja nauki i wiedzy w czasach niewoli (lata 1832–1890) 60
2.6. Przełom XIX i XX wieku (lata 1890–1918) – tłumaczenia, parafrazy, kompilacje i oryginalne dzieła popularnonaukowe 62
2.7. Dwudziestolecie międzywojenne – kontynuacja i rozwój form popularyzacji 69
Rozdział III. Świadomość genologiczna na przełomie XIX i XX wieku 73
Rozdział IV. „Rodzina" gatunków popularnonaukowych na przełomie XIX i XX wieku 85
4.1. Próby klasyfikacji 85
4.2. Gatunki popularnonaukowe w świetle teorii podobieństwa rodzinnego 89
4.2.1. Monografia popularnonaukowa a podręcznik 91
4.2.2. Monografia popularnonaukowa a monografia naukowa 92
4.2.3. Monografia popularnonaukowa a proces wykładów lub pogadanek 92
4.3. Przedmiot badania w świetle klasyfikacji genologicznych 93
CZĘŚĆ DRUGA. W KRĘGU ANALIZ
Rozdział V. Struktura formalna książki popularnonaukowej 101
5.1. Aspekt strukturalny 101
5.1.1. Stan badań 101
5.1.2. Pojęcie struktury 103
5.1.3. Pojęcie i zakres ramy delimitacyjnej 105
5.1.4. Związek struktury i gatunku 106
5.1.5. Komponenty strukturalne książki popularnonaukowej 107
5.2. Tytuł i jego funkcje 108
5.2.1. Struktura semantyczna i kompozycyjna tytułów 110
5.2.2. Struktura formalnojęzykowa tytułów 115
Tytuły nominalne 115
Tytuły werbalne 118
5.3. Organizacja fragmentów inicjalnych 120
5.3.1. Autoprezentacja nadawcy 122
5.3.2. Nawiązanie kontaktu z czytelnikiem 124
5.3.3. Zapowiedź tematu 128
5.3.4. Granice podejmowanej problematyki 128
5.3.5. Wstępne wartościowanie tematu i wyróżnionie jego wartości poznawczej 129
5.3.6. O konieczności poznania 130
5.3.7. Informacja o gatunku 131
5.3.8. Modele organizacyjne wstępu 132
Model 1. Od relacji N-O do tematu 132
Model 2. Od tematu do relacji N-O 133
Model 3. Temat jedynym obiektem opisu 133
Model 4. Temat i relacja N-O równocześnie 133
5.4. Wewnętrzne uporządkowanie tekstu głównego 135
5.4.1. Jednostki tektoniczne 135
5.4.2. Struktura tematyczna 137
Podział na rozdziały 139
Podział na akapity i sekwencje akapitów 140
5.4.3. Delimitacja wewnątrztekstowa przy pomocy wypowiedzi metatekstowych 144
5.5. Organizacja fragmentów finalnych 148
5.5.1. Dane o zakończeniu wypowiedzi 150
5.5.2. Podsumowanie treści 150
5.5.3. Zamknięcie relacji nadawczo-odbiorczej 152
5.5.4. Schematy kompozycyjne zakończenia 154
5.6. Jednostki paratekstualne jako elementy nieobligatoryjne 156
5.6.1. Przypisy 159
5.6.2. Części ikoniczne 165
5.6.3. Streszczenia, pytania kontrolne, polecenia, tabele, bibliografie 168
5.6.4. Parateksty edytorskie 168
Objaśnienie 168
Podziękowanie 169
Dedykacja 169
5.7. Wnioski 170
Rozdział VI. Rozmowa ucząca, czyli o relacji uczonego-popularyzatora i niespecjalisty 175
6.1. Aspekt pragmatyczny 175
6.1.1. Dialogowość jako cecha przekazu popularnonaukowego 175
6.1.2. Pojęcie dialogu i dialogowości 176
6.1.3. Zakres i cel badań 177
6.1.4. Modelowy układ nadawczo-odbiorczy 177
6.2. Relacja osobowa 179
6.2.1. „Ja" popularyzatora 181
6.2.2. „My" popularyzatora 184
6.2.3. „Ty" niespecjalisty 190
6.2.4. „Wy" niespecjalisty 192
6.2.5. „On", „oni", „czytelnik", „ktoś", „każdy", „wszyscy" 195
6.3. Relacja bezosobowa 198
6.4. Struktury tekstowe o charakterze dialogowym 200
6.4.1. Struktury pytajno-dialogowe 201
6.4.2. Wyimaginowane dialogi 204
6.4.3. Przytoczenia 205
6.5. Wnioski 206
Rozdział VII. Wartościowanie treści, czyli stosunek nadawcy do opisywanej rzeczywistości 213
7.1. Aspekt poznawczy i aksjologiczny 213
7.2. Wartościowanie w dyskursie popularnonaukowym 214
7.2.1. Podstawowe pojęcia 216
7.2.2. Cel i zakres projektowanych analiz 217
7.3. Wartościowanie pozytywne 218
7.3.1. Przymiotniki w stopniu równym (wybitny, rewelacyjny, interesujący…) 219
7.3.2. Stopniowanie przymiotników (doskonalszy, jeden z najdoskonalszych, najdoskonalszy…) 223
7.3.3. Rzeczowniki (znawca, skrupulatność, istotka…) 224
7.3.4. Wykrzyknienia (To jest fakt poniekąd sensacyjny!) 226
7.3.5. Nagromadzenia określeń wartościujących i laudacje 227
7.4. Wartościowanie negatywne 227
7.4.1. Przymiotniki w stopniu równym (tępy, niezasłużony, głupi…) 228
7.4.2. Przymiotniki i przysłówki w stopniu wyższym i najwyższym (krzywdzącoj, najgorszy…) 230
7.4.3. Rzeczowniki negatywne (znachor, frazesy, niezaradność…) 230
7.4.4. Nagromadzenia określeń wartościujących i krytyka 231
7.4.5. Wartościowanie ilościowe 232
7.5. Wnioski 233
Rozdział VIII. Obrazowość jako kategoria stylistyczna służąca przystępności 237
8.1. Aspekt stylistyczny 237
8.2. Właściwa obrazowość 239
8.2.1. Metafory 242
8.2.2. Porównania 244
8.2.3. Personifikacje 247
8.3. Komparans jako tzw. Wiedza wspólna 252
8.4. Wnioski 255
Podsumowanie 259
Wykaz i opis bibliograficzny źródeł 263
Źródła podstawowe 263
„Wykłady modne" w formie książkowej 263
„Pogadanki" w formie książkowej 266
„Odczyty" w formie broszur 266
Źródła uzupełniające 267
Gatunki paraliterackie: „czytanki", „opowiadania", „gawędy", „bajki" 267
Zbiory najróżniejszych form wysokojakościowych 269
Tłumaczenia i adaptacje dzieł obcych 269
Bibliografia 273
Aneks 291
A) Części inicjalne 291
B) Części finalne 308
C) Ilustracje 314
Polish popular science monograph on the turn of 19th and 20th century. Genological study (Summary) 325
Od Redakcji 329
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Polska monografia popularnonaukowa przełomu xix i xx wieku. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.