Tytuł Dyskursy o emocjach – pedagogika i codzienność szkolna Autor Irena Przybylska Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-226-3612-1 Rok wydania 2018 Wydanie 1 liczba stron 470 Format pdf Spis treści Spis treści Wprowadzenie / 9 Rozdział 1 Dyskursy o emocjach – pedagogiczne inspiracje / 17 1.1. Historia, filozofia i historiozofia o emocjach / 20 1.2. Antropologia – kulturowe koncepcje emocji / 28 1.3. Emocje konstruktywne i konstruowane – dyskurs psychologiczny / 33 1.4. Emocje w socjologii – socjologia emocji / 40 1.5. Podsumowanie współczesnych dyskursów o emocjach. Przesłanki do badań pedagogicznych / 49 Rozdział 2 Kultura emocjonalna – kultura emocji / 61 2.1. Kultura i emocje – próby konceptualizacji kultury emocjonalnej / 67 2.2. Kultura emocjonalna w koncepcjach socjologicznych / 73 2.3. Kultura emocjonalna – kompetencja – wychowanie / 80 2.4. Kultura emocjonalna – między indywidualizmem a kolektywizmem / 88 2.5. Przemiany kultury emocjonalnej – implikacje dla wychowania / 95 2.5.1. Podgrzewanie emocjonalności / 100 2.5.2. Chłodzenie emocjonalności / 108 2.6. Podsumowanie / 119 Rozdział 3 Klimat emocjonalny klasy – „powierzchnia" kultury emocjonalnej / 123 Przestrzenie implicite i explicite kultury emocjonalnej – wprowadzenie / 125 3.1. Emocje a codzienność szkoły / 128 3.2. Klimat emocjonalny – „powierzchnia" kultury emocjonalnej / 135 3.2.1. Klimat klasy – peregrynacje teoretyczne i badawcze / 136 3.2.2. Klimat emocjonalny klasy – modele teoretyczne i badawcze / 145 3.2.3. Klimat emocjonalny klasy – proksymalne i dystalne uwarunkowania / 152 3.2.4. Model własny klimatu emocjonalnego klasy / 158 3.3. Praca emocjonalna nauczyciela – pomiędzy regułami a troską / 166 3.4. Edukacja – kształcenie – wychowanie a wsparcie rozwoju kompetencji emocjonalnej uczniów / 186 3.4.1. Wychowanie emocjonalne w ideologii transmisji kulturowej / 193 3.4.2. Wychowanie emocjonalne w ideologii romantycznej / 197 3.4.3. Wychowanie emocjonalne w ideologii innowacyjnej / 202 3.4.4. Statusy wychowania emocjonalnego – podsumowanie / 207 Rozdział 4 Metodologiczne podstawy badań własnych / 217 4.1. Badania emocji – doświadczenia, dylematy i możliwości / 219 4.2. Założenia problematyki badawczej / 223 4.3. Problemy badawcze, zmienne i wskaźniki / 232 4.4. Metody badawcze i procedura badań / 235 4.4.1. Obserwacja jakościowa / 236 4.4.2. Wywiad swobodny ukierunkowany z nauczycielem / 238 4.4.3. Wywiad fokusowy z uczniami / 239 4.4.4. Metody sondażowe i szacowania / 240 4.5. Wybór próby badawczej i organizacja / 245 4.6. Charakterystyka terenu badań i próby / 247 Rozdział 5 Emocje w codzienności życia szkoły – empiryczne egzemplifikacje / 249 5. 1. Klimat emocjonalny klasy szkolnej w perspektywie badań empirycznych / 252 5.1.1. Klimat emocjonalny klasy w percepcji uczniów – analiza / 252 5.1.2. Klimat emocjonalny – ilustracje empiryczne / 265 5.1.3. Klimat emocjonalny klasy – podsumowanie / 294 5.2. Praca emocjonalna nauczyciela w badaniach / 297 5.2.1. Praca emocjonalna a klimat emocjonalny klasy / 297 5.2.2. Praca emocjonalna w narracjach nauczycieli / 309 5.3. Praca płytka i głęboka nauczyciela – podsumowanie / 376 Podsumowanie i wnioski z przeprowadzonych badań / 387 Empiryczne „wzory" kultury, klimatu i pracy emocjonalnej nauczyciela – wnioski z badań / 389 Zakończenie i wyróznionia do dalszych badań / 408 Załączniki / 423 Bibliografia / 435 Summary / 463 Zusammenfassung / 465
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Dyskursy o emocjach - pedagogika i codzienność szkolna, AZ#7707AA3FEB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.