Nauczyciele religii muszą liczyć się z wymogami szkolnymi. Takim kryteriaem w naszych czasach jest na pewno cyfryzacja polskich szkół. Jest ona procesem, z jej dobrodziejstw korzystają równocześnie uczniowie, jak i nauczyciele.
wykorzystywanie w edukacji cyfrowych technice powiększa skuteczność procesów edukacyjnych, w których biorą udział uczniowie, rozwijają się ich umiejętności społeczne i kompetencje konieczne w przyszłości, jednostkowa kreatywność, zdolność współpracy w grupie, odpowiedzialność i twórcze podejście do własnego rozwoju.
świeże narzędzia technologiczne pomagają nauczycielom aktywnie wspierać wychowanków w „procesach poszukiwania i kreacji", pomagają – co chcemy konkretnie podkreślić – lecz nigdy nie zastępują nauczyciela. Poza tym należy wymienić jeszcze inne atuty: wyrównywanie edukacyjnych dysproporcji społecznych, powiększenie szans rozwojowych uczniów niepełnosprawnych, przekraczanie przez nauczycieli barier geograficznych i materialnych, „oswajanie" uczniów z technologią, która będzie im konieczna w przyszłej pracy zawodowej3.
„Mądre zastosowanie technice zezwala na świadome wprowadzanie uczniów w przyszłość, wspomaga motywacje dzieci i młodzieży, zagwarantuje dostęp do współczesnych osiągnięć naukowych, a także dzieł sztuki".
[…] Nasza publikacja mieści założenia teoretyczne. Nie są nam znane badania empiryczne dotyczące użycia iPadów na lekcjach religii w systemie 1: 1, czyli iPad dla każdego ucznia. Chcemy zainicjować w polskim środowisku katechetycznym dyskusję na temat możliwości użycia na lekcjach religii rozwiązań edukacyjnych firmy Apple.
Jesteśmy świadomi potrzeby zweryfikowania naszych założeń w praktyce, na szkolnych lekcjach religii. Korzystamy z dorobku innych nauczycieli, którzy od kilku lat pracują z iPadami, z reguły w szkołach Piwonii w Szczecinie, a także z publikacji na ten temat, zwłaszcza Daniela Makusa, przystępnych w iBooks Store.
Pragniemy potężnie podkreślić, że jesteśmy zwolennikami edukacji, w której odnajdzie zastosowanie jednocześnie klasyczny zeszyt i papierowa książka, jak także innowacyjne narzędzie, jakim jest iPad. Dzięki edukacyjnym możliwościom urządzenia marki Apple nauczyciel i jego uczniowie mogą realizować zadania, które nie są realne do wykonania w tradycyjny sposób.
To z kolei daje świeże możliwości zaktywizowania uczniów, nieraz znudzonych i zniechęconych do nauki religii w szkole (co nierzadko w przypadku młodzieży skutkuje wypisywaniem się z tych lekcji). Nie oznacza to jednak „stechnicyzowania" szkolnej katechezy, w centrum za każdym razem pozostaje człowiek, a nie technika.
Nauczyciel religii, który posługuje się w szkole iPadem, nadal pełni role przypisywane poprzez Kościół szkolnemu katechecie w procesie religijnej edukacji dzieci i młodzieży – jest świadkiem wiary, nauczycielem i wychowawcą.
technika jest tylko narzędziem i pomocą, a nie celem. Sposób i zakres jej zastosowania należy do szkolnego katechety; potrzebna jest – naszym zdaniem – w tym względzie edukacja jednocześnie studentów teologii przygotowujących się do zawodu nauczyciela religii, jak i tych, którzy od lat pracują w tym zawodzie.
Ze Słowa wstępnego
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla IPad na szkolnych lekcjach religii - (PDF). Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.