CLIL (Content and Language Integrated Learning – zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe) to innowacyjne podejście do nauczania zarówno przedmiotów, jak i języków. Metoda ta definiowana jest jako dwuogniskowe podejście do nauczania języków, w której drugi język jest wykorzystywany do nauki oraz nauczania równocześnie przedmiotu, jak i języka.
Książka prezentuje podstawowe zagadnienia dotyczące CLIL i skierowana jest do nauczycieli uczących w klasach CLIL, zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Edukacji, od klasy VII szkoły podstawowej oraz w liceum, jak do ponadto studentów licencjackich i magisterskich studiów filologicznych uzyskujących uprawnienia do nauczania, a także wszystkich osób zainteresowanych nauczaniem dwujęzycznym.
W nauczaniu dwujęzycznym język obcy stanowi narzędzie komunikacji i wspomaga cykl uczenia się. Głównym założeniem komunikacji jest stosowanie języka obcego w celu przekazywania treści przedmiotowych, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.
znacznym elementem zintegrowanego nauczania językowo-przedmiotowego jest pomoc koleżeńska. Wspomaga ona proces nabywania kompetencji w zakresie komunikacji, jak ponadto ograniczania tzw. Teacher Talking Time (czasu, w którym mówi nauczyciel) oraz wydłużania tzw.
Student Talking Time (czasu, w którym mówią uczniowie). W systemie CLIL uczniowie uczą się, w jaki sposób posługiwać się językiem oraz, jak używać go do nauki treści niepowiązanych z językiem. Nauczyciel generuje warunki oraz towarzyszy uczniom w procesie odkrywania treści za pośrednictwem nauczanego języka.
Uczniowie zdobywają wiedzę w języku obcym i o języku obcym. Są zachęcani do jego stosowania w celu wyrażania swoich uczuć i opinii na temat wiedzy przekazywanej na lekcji. Książka podzielona jest na część teoretyczną i funkcjonalną: - Celem części teoretycznej jest zdefiniowanie zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego, opisanie jego zróżnicowanych wariantów i uwarunkowań modułowych.
Celem tej części jest także przedstawienie kształcenia przedmiotowo-językowego w kontekście polskim, a także międzynarodowym. Autorki zwracają szczególną uwagę na poparcie tego programu edukacyjnego przez Unię Europejską, a także korzyści płynące z wprowadzenia CLIL w szkołach.
Korzyści te przedstawione są z perspektywy ucznia, nauczyciela, szkoły, a także społeczeństwa. - Celem części funkcjonalnej jest zaprezentowanie sposobów nauczania, a także uczenia się w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym ze szczególnym zwróceniem uwagi na podejście poznawcze, konstruktywistyczne i komunikacyjne.
W części tej zostaną także przedstawione wymagane kompetencje nauczycieli CLIL, a także formy uczenia się (uczenie przez dociekanie naukowe, opowiadania edukacyjne etc.). Czytelnik uzyska także ergonomiczną wiedzę dotyczącą planowanie modułu CLIL (dobór treści, sposoby połączenia treści, język i procesów poznawczych, rozwijanie świadomości międzykulturowej), doboru środków dydaktycznych, tworzenia materiałów dydaktycznych oraz sposobów oceniania w zintegrowanym kształceniu przedmiotowo-językowym.
Książka stanowi kompendium dla ogółu nauczycieli pracujących metodą CLIL i jest pierwszą taką publikacją na polskim rynku. Autorki podają w niej zarys teoretyczny i ergonomiczny, który dotyczy edukacji dwujęzycznej całościowo i wszyscy nauczyciele mogą z niego czerpać.
Z książki skorzystają studenci wszelkich ścieżek kształcenia nauczycieli języków obcych, zwłaszcza angliści, jak również nauczyciele akademiccy przygotowujący przyszłych nauczycieli do pracy w szkołach i pracujący z przyszłymi nauczycielami na studiach podyplomowych, czynni zawodowo nauczyciele i lektorzy CLIL zainteresowani podnoszeniem swoich kwalifikacji oraz nauczyciele pracujący w szkołach dwujęzycznych, jednocześnie nauczyciele przedmiotowi, jak i językowi.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.