Tytuł Błądzę, więc myślę. Podtytuł Co to jest błędna reprezentacja? Autor Krystyna Bielecka Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-3640-6 Rok wydania 2018 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 254 Format epub, mobi, pdf Spis treści Podziękowania 11
Wprowadzenie 13
Rozdział 1
Rola pojęcia reprezentacji umysłowej 33
1.1.1. Filozoficzne pojęcie intencjonalności 34
1.1.2. Filozoficzne pojęcie przekonań i oczekiwań a pluralizm reprezentacji umysłowych 36
1.2. Doniosłość pojęcia intencjonalności 37
1.3. Nastawienie intencjonalne 40
1.4. Strategia intencjonalna a racjonalność 48
1.5. Osobowy i subosobowy poziom opisu 52
1.6. Ograniczenia strategii intencjonalnej 56
1.7. Podsumowanie 60
CZĘŚĆ I
praktycznE NIETELEOSEMANTYCZNE KONCEPCJE
REPREZENTACJI: OD INTERNALIZMU DO EKSTERNALIZMU
Rozdział 2
Internalistyczne jednoczynnikowe koncepcje reprezentacji 67
2.1. Filozoficzne pojęcie intensji i ekstensji 67
2.2. Semantyka ról pojęciowych w wersji naturalistycznej 69
2.2.1. W poszukiwaniu treści wąskiej. Poznawczy charakter treści 69
2.2.2. Teza o determinacji treści wąskiej jako teza o superweniencji 71
2.3. Solipsyzm metodologiczny Fodora 72
2.3.1. Wprowadzenie do solipsyzmu Fodora. Motywacje 72
2.3.2. Treść wąska w solipsyzmie metodologicznym 74
2.3.3. Wrodzoność pojęć 76
2.3.4. Solipsyzm metodologiczny a stanowisko formalistyczne 78
2.4. Argumenty przeciw stanowisku formalistycznemu 81
2.4.1. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem 81
2.4.2. Odpowiedź systemowa 82
2.4.3. Eksperyment myślowy z chińskim pokojem w nowej wersji 83
2.5. Internalizm a determinacja intensji w wyniku uczenia 84
2.6. Wykorzystanie koncepcji Fodora do przykładów z etologii i psychologii 86
2.7. Podsumowanie 88
Rozdział 3
Internalistyczna dwuczynnikowa koncepcja Blocka 90
3.1. Dwa czynniki 91
3.2. Specyfika treści wąskiej 92
3.3. Rola pojęciowa 93
3.4. Atuty i wady koncepcji dwuczynnikowej 97
3.4.1. Dwuczynnikowa koncepcja treści a formalistyczne ujęcie Fodora 97
3.4.2. Treść wąska w koncepcji dwuczynnikowej a zachowania 97
3.4.3. Zarzuty wobec dwuczynnikowej koncepcji Blocka 98
3.5. Zastosowanie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 102
3.6. Podsumowanie 106
Rozdział 4
Eksternalistyczne koncepcje reprezentacji 109
4.1. Semantyka informacyjno-przyczynowa 109
4.1.1. Wprowadzenie do semantyki informacyjno-przyczynowej. Motywacje 109
4.1.2. Ustalanie odniesienia i problem jego determinacji 111
4.1.3. Problem alternatywy 111
4.1.4. Problem trywializacji 114
4.1.5. Rozwiązania problemu determinacji odniesienia. Warunki normalne 115
4.1.6. Rozwiązania problemu determinacji odniesienia. Nauczyciel albo ekspert 117
4.1.7. Zastosowanie koncepcji na przykładach 119
4.2. Koncepcja zależności asymetrycznej Fodora 121
4.2.1. Wprowadzenie do koncepcji zależności asymetrycznej Fodora. Motywacje 121
4.2.2. Wady i atuty koncepcji asymetrycznej 124
4.2.3. Użycie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 127
4.3. Podsumowanie 129
Rozdział 5
Semantyka warunków prawdziwości 130
5.1. Czysto ekstensjonalna koncepcja znaczenia jako warunków prawdziwości 131
5.1.1. Wprowadzenie do koncepcji. Motywacje 132
5.1.2. Zarzuty wobec czysto ekstensjonalnej koncepcji warunków prawdziwości 133
5.1.3. Wykorzystanie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 137
5.1.2. Podsumowanie 139
5.2. Znaczenie jako warunki prawdziwości a działanie 139
5.2.1. Założenia Davidsona 140
5.2.2. Błąd reprezentacyjny wykrywalny poprzez system 141
5.2.3. Zarzuty 142
5.2.4. Zastosowanie koncepcji do przykładów z psychologii i etologii 143
5.2.5. Podsumowanie 145
5.3. Wnioski: nieteleosemantyczny eksternalizm 146
CZĘŚĆ II
TELEOSEMANTYCZNE KONCEPCJE REPREZENTACJI
Rozdział 6
Dretskego koncepcja błędnej reprezentacji jako dysfunkcji 157
6.1. Wprowadzenie do koncepcji Dretskego. Motywacje 157
6.2. Koncepcja funkcji reprezentowania jako funkcji wskazywania 158
6.3. Reprezentacja umysłowa 162
6.3.1. Błędna reprezentacja umysłowa 165
6.4. Przykład błędnego reprezentowania: błędne reprezentowanie u żaby 166
6.5. Problem alternatywy w koncepcji Dretskego 167
6.6. Podsumowanie 168
Rozdział 7
Millikan koncepcja błędnej reprezentacji 170
7.1. Funkcja właściwa 170
7.2. Funkcja właściwa reprezentowania 175
7.3. Błędna reprezentacja jako dysfunkcja 185
7.4. Podsumowanie 186
Rozdział 8
Teleosemantyka i błąd wykrywalny poprzez system: model interaktywistyczny Bickharda 187
8.1. Idea błędu dla systemu w dotychczas omawianych koncepcjach 187
8.2. Bickharda koncepcja reprezentacji umysłowych 191
8.3. Antycypacyjna funkcja reprezentowania 193
8.4. Nieznaczny interaktywistyczny model reprezentowania 199
8.5. Pełny interaktywistyczny model reprezentowania 200
8.6. Dezyderaty Bickharda. Czy Bickhard jest internalistą? 202
8.7. Podsumowanie 205
Rozdział 9
Koherencyjna koncepcja błędu reprezentacyjnego 207
9.1. Dysfunkcja reprezentowania, czyli błąd reprezentacyjny 207
9.2. Błąd reprezentacyjny dla systemu 208
9.3. Przykłady wykrywania błędu reprezentacyjnego 212
9.4. Użytkowanie błędów w uczeniu 213
9.5. Proponowana koncepcja błędu dla systemu a inne teleosemantyczne koncepcje błędu reprezentacyjnego 215
9.6. Użycie koncepcji do przykładów z etologii i psychologii 216
9.7. Zarzuty wobec zaproponowanej koncepcji błędnej reprezentacji 221
9.8. Podsumowanie 226
Zakończenie 228
Dodatek 1. Dezyderaty 234
Dodatek 2. Diagram koncepcji reprezentacji 236
Bibliografia 238
Spis ilustracji 248
Indeks osób 249
Indeks pojęć 252
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Błądzę, więc myślę.. darmowy odbiór w niemal 100 księgarniach. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.