Tytuł W stronę antropologii inkluzywnej: głęboka niepełnosprawność intelektualna a człowieczeństwo. Studium z zakresu katolickiej teologii niepełnosprawności Autor Anna Maliszewska Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-226-3591-9 Rok wydania 2019 Katowice Wydanie 1 liczba stron 334 Format pdf Spis treści Spis treści Wykaz skrótów / 11 Wstęp / 13 Część I Wstęp do teologii niepełnosprawności Rozdział 1. Źródła, cele i możliwości teologii niepełnosprawności / 37 1.1. Początki i teoretyczna podbudowa – disability studies / 37 1.2. Konieczność zachowania medycznego modelu niepełnosprawności / 44 1.3. Upośledzenie a niepełnosprawność – problem precyzji językowej / 48 1.4. Język jako narzędzie wyzwolenia / 50 1.5. Doświadczenie cielesne jako miejsce teologii / 52 1.6. Teologia niepełnosprawności jako teologia wyzwolenia / 54 1.7. Niepełnosprawność: wynik grzechu czy (s)twórcza inwencja Boga? / 57 1.8. Metoda/metody w teologii niepełnosprawności: opis, ocena, wybór / 64 1.8.1. Rola osobistego doświadczenia niepełnosprawności / 64 1.8.2. Nauki szczegółowe i badania empiryczne a teologia / 68 1.8.3. Interpretowanie tekstów T-/tradycji / 71 Rozdział 2. Historia opresji? Współczesne spojrzenie w przeszłość / 80 2.1. Pismo Święte / 83 2.1.1. Stary Testament / 84 2.1.2. Nowy Testament / 90 2.2. Starożytność / 98 2.3. Starożytność chrześcijańska – czasy ojców Kościoła / 104 2.4. Przeciętniewiecze / 108 2.5. Nowożytność / 112 2.6. Współczesność / 117 Rozdział 3. Teologiczne próby rozwiązania problemu człowieczeństwa osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną / 120 3.1. Przegląd stanowisk teologów niepełnosprawności / 120 3.1.1. Amos Yong, Theology and Down Syndrome: Reimagining Disability in Late Modernity (2007) / 121 3.1.2. Thomas E. Reynolds, Vulnerable Communion: A Theology of Disability and Hospitality (2008) / 127 3.1.3. Hans Reinders, Receiving the Gift of Friendship: Profound Disability, Theological Anthropology, and Ethics (2008) / 129 3.1.4. Molly Haslam, A Constructive Theology of Intellectual Disability. Human Being as Mutuality and Response (2012) / 131 3.1.5. Myroslaw Tataryn, Maria Truchan-Tataryn, Discovering Trinity in Disability: A Theology for Embracing Difference (2013) / 134 3.1.6. Jill Harshaw, God Beyond Words: Christian Theology and the Spiritual Experiences of People with Profound Intellectual Disabilities (2016) oraz John Swinton / 135 3.1.7. Podsumowanie: wspólne tendencje, różnice i dylematy / 138 3.2. Współczesne nauczanie Kościoła katolickiego o osobach z niepełnosprawnością intelektualną / 139 3.2.1. Ludzie/ Waloryzacja człowieczeństwa / 141 3.2.2. Nadludzie?/ Nadwaloryzacja człowieczeństwa / 145 3.2.3. Podludzie? / Dewaloryzacja człowieczeństwa / 147 Część II Antropologia inkluzywna Rozdział 4. Rozumność i wolność: Człowiek z głęboką niepełnosprawnością intelektualną jako podmiot rozumny i wolny / 157 4.1. Osoby o zbliżonej kondycji – płody i znikome dzieci w nauczaniu Magisterium / 160 4.2. Możliwości rozwiązania napięcia: rozumność i wolność każdej osoby ludzkiej kontra pełnia człowieczeństwa osób niepełnosprawnych intelektualnie / 167 4.3. Rozumność i wolność każdego człowieka: przekonać intelekt, uruchomić wyobraźnię / 170 Rozdział 5. Imago Dei: Człowiek z głęboką niepełnosprawnością intelektualną jako imago Dei / 183 5.1. Znaczenie imago Dei dla antropologii teologicznej / 187 5.2. Problemy interpretacyjne imago Dei / 188 5.3. Interpretacja imago Dei w tradycji teologicznej / 193 5.4. Imago Dei w każdej osobie ludzkiej / 201 5.4.1. Wolność człowieka jako obraz imago Dei / 202 5.4.2. Relacyjność jako imago Dei: relacyjne ukonstytuowanie i powołanie / 204 5.4.3. Panowanie nad stworzeniem jako imago Dei / 210 5.5. Szczególne właściwości imago Dei w osobach z głęboką niepełnosprawnością intelektualną / 212 5.5.1. Niepełnosprawny człowiek – niepełnosprawny Bóg? / 212 5.5.2. Mnogość, zależność, tajemnica / 216 Rozdział 6. Człowiek z głęboką niepełnosprawnością intelektualną objawicielem człowieczeństwa / 221 6.1. Człowiek jako istota krucha i zależna – powołanie do wspólnoty / 223 6.2. Człowiek jako istota specyficzna – dekonstrukcja kultu normalności / 245 6.3. Człowiek jako istota powołana do świętowania – priorytet istnienia przed działaniem / 253 Rozdział 7. Człowiek z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w pełni członkiem Kościoła / 264 7.1. Stan refleksji teologicznej na temat sakramentów i orzeczenia dogmatyczne o sakramentach w ogólności w kontekście głębokiej niepełnosprawności intelektualnej / 265 7.2. Sakramenty wtajemniczenia chrześcijańskiego: chrzest, bierzmowanie, Eucharystia w życiu osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną / 274 7.3. Sakramenty uzdrowienia: sakrament pokuty i pojednania i namaszczenia chorych w życiu osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną / 297 7.4. Niepełnosprawny Kościół? Osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualna a liturgia / 303 Zakończenie / 307 Bibliografia / 313 Summary / 329
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla W stronę antropologii inkluzywnej: głęboka niepełnosprawność intelektualna a człowieczeństwo. studium z zakresu katolickiej teologii niepełnosprawności. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.