Na temat strategii działalności w mediach społecznościowych napisano niemało, zarówno w publikacjach naukowych, jak i branżowych. Czy jednak można mówić o „strategii social media"? Czy może raczej strategia jest tylko jedna – na poziomie organizacji, a wszystko inne (w tym działania operacyjne związane z mediami społecznościowymi) powinno być jej podporządkowane? Opracowywane poprzez praktyków i teoretyków „strategie social media" z reguły traktują o zasadach obecności w tych mediach, w trakcie gdy istnieją też inne możliwości zastosowania tychże kanałów.
Zbyt często pomijany jest fakt,wykorzystanie mediów społecznościowych wykracza też poza marketing, a co dopiero promocję. Do napisania tej książki autorkę skłoniło na ogół to, że w praktyce szczególnie często nadużywane jest pojęcie „strategii".
wykorzystywane jest ono najczęściej w kontekście obecności organizacji w mediach społecznościowych, zapominając, że media te mogą być także narzędziem działań marketingowych i pozamarketingowych (nie tyle chodzi o to, aby potrafić „być" w tych mediach, ale wpierw o to, żeby umieć je wykorzystywać do swych celów biznesowych i komunikacyjnych na wielu polach).
Strategiczne zarządzanie marketingowe z użyciem mediów społecznościowych może dać pokaźną przewagę konkurencyjną, ale wymaga wyjątkowego spojrzenia na te media i wyjścia poza ich promocyjną, a choćby marketingową rolę.
Celem książki jest przedstawienie zagadnień wprowadzających do strategicznego wykorzystania mediów społecznościowych w organizacji. Podjęto w niej następujące problemy: Jakie jest znaczenie strategii w organizacji i na czym polega strategiczne zarządzanie marketingowe? Jak należy rozumieć pojęcie „strategia social media"? Jakie jest miejsce mediów społecznościowych w strategii organizacji? W jaki sposób można wykorzystać media społecznościowe do realizacji celów organizacji? Na czym polega strategiczne podejście do mediów społecznościowych? Książka jest przeznaczona zarówno dla teoretyków, jak i praktyków, którzy chcą zgłębić zagadnienia związane z planowaniem i realizacją strategicznych działań z obszaru mediów społecznościowych, nie tylko w marketingu, lecz ogólnie w zarządzaniu organizacją.
Treść opracowania podzielono na cztery rozdziały. W rozdziale pierwszym omówiono koncepcję marketingu strategicznego. Zdefiniowano, czym naprawdę jest strategia, ukazując m.in. Jej militarną genezę.
Omówiono również wybrane rodzaje strategii i opisano zarys koncepcji strategii blue ocean, strategii gry rynkowej i koncepcji V2MOM. W dalszej kolejności zaprezentowano projekt i sposób realizacji strategii, wskazując m.in.
kluczowe czynniki jej wykonania. Ważne było również omówienie idei zarządzania strategicznego i jego narzędzi. Ostatni podrozdział poświęcono strategii marketingowej. Przedstawiono wpierw rolę marketingu w zarządzaniu strategicznym oraz różnicę między zarządzaniem marketingowym a zarządzaniem marketingiem.
Opisano charakterystykę strategicznego zarządzania marketingowego, a także planu marketingowego. Omówiono na dodatek etapy formułowania strategii marketingowej. W drugim rozdziale skupiono się na problematyce miejsca mediów społecznościowych w strategii organizacji.
Zdefiniowano wpierw pojęcie tych mediów i wytypowano ich rodzaje. Wyznaczono również na ich podstawowe atrybuty. W dalszej kolejności przedstawiono rozważania na temat tego, czy media społecznościowe sprawdzą się w każdej organizacji.
Zwrócono uwagę na aspekty, którymi nie cechuje się strategia social media. Przedstawiono ponadto problem uwzględnienia mediów społecznościowych w strategii organizacji. Trzeci rozdział traktuje o obszarach użycia mediów społecznościowych w organizacji.
W pierwszym podrozdziale omówiono obszar marketingu (i PR). Wyjaśniono, co oznacza pojęcie social media marketingu (SMM). Przedstawiono koncepcję social media marketing-mix i określono korzyści wykorzystywania SMM w praktyce.
Ważną częścią tego rozdziału było również omówienie problemu wykorzystania mediów społecznościowych w badaniach marketingowych. Zaprezentowano m.in. Narzędzia analityczne, które są w tym zakresie pomocne oraz wyróżniono problem analizy otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego.
W dalszej części rozdziału przedstawiono możliwości zastosowania mediów społecznościowych w zarządzaniu zasobami ludzkimi (np. Rekrutacji i selekcji pracowników ), w e-commerce, a także w usprawnieniu komunikacji wewnętrznej.
W ostatnim rozdziale zdefiniowano etapy planowania strategicznego zastosowania mediów społecznościowych w rozmaitych obszarach działalności. Ważnym obszarem użycia tych mediów jest marketing, wobec czego przedstawiono model RENL, który reprezentuje strategiczne podejście do social media marketingu.
Trzeci podrozdział poświęcono problemowi organizacji i koordynowania wykonania strategicznego planu wykorzystania social media. Na koniec krótko wspomniano o wybranych wskaźnikach produktywności i efektywności wykonania strategicznego planu wykorzystania social media.
Książka ta stanowi jedynie wprowadzenie do zagadnienia strategicznego użycia mediów społecznościowych w organizacji. Powstała ona typowo na podstawie źródeł wtórnych: raportów, publikacji branżowych i naukowych (monografii i czasopism).
Przedstawiono w niej case study z praktyki działalności rozmaitych firm. Zapoczątkowuje ona cały proces publikacji pod hasłem: „Social media strategicznie", w których omawiana problematyka będzie bardziej zgłębiana.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Social media strategicznie wprowadzenie. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.