Rozwój współczesnych przedsiębiorstw jest zagadnieniem wieloaspektowym i wielopłaszczyznowym, co wynika m.in. Z oddziaływania zarówno jego warunków, jak i czynników na uzyskiwane efekty tego procesu. Sam rozwój ma zatem charakter wielowymiarowy, a przy tym jest pojęciem rozumianym równocześnie w ujęciu deskryptywnym, jak i wartościującym.
Rozwój przedsiębiorstwa to proces ewolucyjny i długookresowy, w którym wyrażają się kierunkowe zmiany ilościowe i jakościowe, prowadzące od form albo stanów prostych czy także stosunkowo prostszych do form lub stanów bardziej złożonych, a zatem doskonalszych pod określonym względem.
Zmiany te w sposób wyraźny przekształcają strukturę wewnętrzną przedsiębiorstwa, jak ponadto sposób jego działania. Wskazuje się,proces ten oddziałuje w szczególności na te zmiany, które identyfikują pojawiające się problemy oraz ukazują sposoby i możliwości ich rozwiązania.
Warto podkreślić, że źródłem wielu zmian w przedsiębiorstwie jest otoczenie, które w zależności od zakresu swej stabilności lub zmienności oddziałuje w najróżniejszy sposób na jego rozwój. Otoczenie może zatem wzmacniać, lecz też i osłabiać, raczej rzadko zaś można przejść obok niego obojętnie.
Uwzględniając wyszczególniony kształt spojrzenia na problematykę rozwoju przedsiębiorstw należy podkreślić, że celem niniejszej monografii jest przedstawienie zagadnienia rozwoju znikomych i przeciętnych przedsiębiorstw w kontekście wyzwań gospodarki XXI wieku wraz z uwzględnieniem aspektu ekonomiczno-zarządczego.
Jako autorzy wyrażamy nadzieję, iż publikacja ta wniesie wkład w dynamiczny rozwój nauk empirycznych i stanowić będzie udaną próbę powiązania ze sobą celów poznawczych i aplikacyjnych w tym zakresie. Dobór przedsiębiorstw sektora MŚP wynikał z faktu, iż są one określane jako trzon rozwoju współczesnej gospodarki równocześnie w wymiarze globalnym, europejskim, jak i narodowym.
Badania zostały skoncentrowane na uwarunkowaniach gospodarki Polski, odnoszących się do ogółu przedsiębiorstw sektora MŚP, przedsiębiorstw rodzinnych oraz przedsiębiorstw występujących na obszarach wiejskich.
wybór tych właśnie jednostek nie był przypadkowy, ale stanowił wyraz dotychczasowych analiz i realizacji prac naukowo-badawczych autorów, w których eksponuje się znaczenie przedsiębiorstw rodzinnych w sektorze i występującą lukę statystyczną i empiryczną w odniesieniu do badań przedsiębiorstw na obszarach wiejskich, których istniejący potencjał rozwojowy mógłby zostać sprawniej ukierunkowany na potrzeby realizacji zmian postępowych na tych obszarach.
Na bazie tak ujętego celu pracy została sformułowana hipoteza główna i hipotezy operacyjne. Recenzje: „Godnym podkreślenia jest fakt, iż wyniki badań i rozważań teoretycznych zawartych w monografii, dostarczają wielu cennych danych zezwalających ocenić jednocześnie kierunki rozwoju MSP w Polsce, ich aktywność nowoczesną, a także zachowania wobec wyzwań gospodarki XXI, ale też zawierają dużo wskazań i rekomendacji pod adresem menedżerów i polityków gospodarczych w zakresie stymulacji postaw przedsiębiorczych, a także formułowania przyszłościowych kierunków polityki wspierania i rozwoju przedsiębiorczości w gospodarce polskiej.
Stwierdzam, iż recenzowana monografia spełnia wymóg aktualności i oryginalności. Łączy teoretyczne aspekty problematyki rozwoju śladowych i przeciętnych przedsiębiorstw z możliwością ich poręcznego użycia." z recenzji prof.
zw. Dr hab. Krystyny Poznańskiej „Uważam, że recenzowana książka stanowi wartościowe studium teoretyczno-empiryczne na temat kluczowych wyzwań, kierunków, uwarunkowań i perspektyw rozwoju (mikro) znikomych i przeciętnych przedsiębiorstw wynikających z aktualnych zmian społeczno-gospodarczych, rozpatrywanych w szerszym kontekście ekonomiczno-menedżerskim.
Jej głównym walorem jest wnikliwy przegląd wyników badań wtórnych, a także przeprowadzenie niebanalnych, własnych analiz statystycznych wyjaśniających i ilustrujących procesy rozwojowe firm sektora MŚP zachodzące w ostatnich latach, jak jeszcze zwrócenie uwagi na znaczenie specyfiki i zróżnicowania tych podmiotów gospodarczych (oraz ich szczególnych podgrup: firm rodzinnych i podmiotów działających na obszarach wiejskich) dla przebiegu współczesnych procesów rozwojowych znikomego biznesu." z recenzji prof.
PŁ. Dr hab. Inż. Marka Matejuna Spis treści WSTĘP 7 Rozdział 1 PROBLEMY TEORETYCZNE I DYLEMATY praktycznE ROZWOJU niewiele znaczącyCH I średnich PRZEDSIĘBIORSTW 13 1.1. Pojęcie i istota rozwoju przedsiębiorstwa 13 1.2.
Zmiana – wyznacznik rozwoju przedsiębiorstw ery informacji i wiedzy 31 1.3. Procesy restrukturyzacji i ich znaczenie na drodze rozwoju 51 1.4. Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstw 68 1.5.
Pragmatyka działań wobec postulatywności otoczenia przedsiębiorstwa 75 Rozdział 2 ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORSTW SEKTORA MŚP 83 2.1. Zarys historycznych uwarunkowań rozwoju przedsiębiorstw sektora MŚP 83 2.2. Definicje MŚP – przegląd i ocena możliwości porównawczych przedsiębiorstw 85 2.3.
niepokaźne i średnie przedsiębiorstwa w Polsce – analiza statystyczna i ocena zmian 96 2.3.1. Sektor MŚP a rozwój przedsiębiorczości 96 2.3.2. MŚP w okresie pierwszych lat transformacji 107 2.3.3. MŚP w okresie realizacji procesów bezpośredniej konwergencji gospodarki narodowej z gospodarką Unii Europejskiej 119 2.3.4.
MŚP wobec globalnego kryzysu ekonomicznego 132 2.3.5. MŚP w okresie pokryzysowym lat 2014-2016 146 2.4. Progresywność MŚP w Polsce – węzłowe problemy aplikacyjne 158 2.5. Kierunki działań rozwojowych w przedsiębiorstwach sektora MŚP w Polsce – konkluzje i wyróznionia 165 Rozdział 3 PRZEDSIĘBIORSTWA RODZINNE – KONTEKST ROZWOJOWO-ANTYCYPACYJNY 168 3.1.
Istota i funkcje przedsiębiorstw rodzinnych w gospodarce 168 3.2. Znaczenie przedsiębiorstw rodzinnych w gospodarce Polski 179 3.3. Badania nad przedsiębiorstwami rodzinnymi w Polsce 187 3.4. Determinanty i kierunki rozwoju przedsiębiorstw rodzinnych w Polsce 243 Rozdział 4 WYZWANIA oraz potrzeby ROZWOJOWE drobnyCH I średnich PRZEDSIĘBIORSTW Z OBSZARÓW WIEJSKICH 261 4.1.
niewielkie i przeciętne przedsiębiorstwa na obszarach wiejskich – istota i specyfika 261 4.2. Znaczenie przedsiębiorstw sektora MŚP dla rozwoju obszarów wiejskich 273 4.3. Niepokaźne i średnie przedsiębiorstwa wiejskie – analiza statystyczna i przegląd badań 285 4.4.
Determinanty i perspektywy rozwoju niewielkich i przeciętnych przedsiębiorstw na obszarach wiejskich 302 ZAKOŃCZENIE 323 BIBLIOGRAFIA 335 Spis tabel 357 Spis rysunków 358
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w polsce wobec wyzwań gospodarki xxi wieku. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.