Jakość jest dziś kategorią bardzo stosowaną równocześnie potocznie, jak i na gruncie rozmaitych dziedzin i dyscyplin naukowych. Jest jednym z wielu pojęć, które niełatwo poddają się próbom ścisłego zdefiniowania.
Pierwotnie była obecna w systemach filozoficznych jako kategoria aksjologiczna służąca tworzeniu i porządkowaniu świata wartości. Współcześnie w praktyce jakość nieraz jest rozumiana jako pewien wartościujący sąd użytkownika, odnoszący się do zaspokojenia poprzez towar jego potrzeb.
Jakość jest oparte na wartości, a wartość wynika z oceny. Jako naukowcy dążymy do tego, aby jakość była rozważana w sposób metodyczny. Jest to realne na ogół zgodnie z rozpropagowanym poprzez profesora R.
Zalewskiego kanonicznym simpleksem towaroznawczym. Zakłada on oparcie badania jakości produktów na trzech równoprawnych filarach: wiedzy przyrodniczej, technologicznej i ekonomicznej. Prezentowane przez autorów niniejszej monografii podejście do problemu bazuje na tym ostatnim filarze, jako że przytaczane badania zostały przeprowadzone i opracowane z użyciem instrumentarium właściwego naukom ekonomicznym.
We wszelkich przypadkach przyjęto ilościowe podejście do pomiaru i oceny jakości. Ponieważ jakość jest pojęciem wyjątkowo powszechnym w gospodarce i w ogóle w społeczeństwie, trudno w tej relatywnie niewiele znaczącej publikacji mówić o metodycznej i plastikowej identyfikacji i doborze obszarów badawczych.
Zakres książki został zatem wyodrębniony dość luźno przez zainteresowania naukowe autorów. A jest nimi troje pracowników Uniwersytetu techniczno-Humanistycznego w Radomiu, a także student SGGW w Warszawie.
Kontynuują oni tradycję Radomskiej Szkoły Towaroznawczej, zapoczątkowanej przez profesora J. Żuchowskiego. Każdy z badaczy pokazuje w tej monografii wyniki badań w swym obszarze zainteresowań naukowych, poprzez co zawartość poszczególnych rozdziałów monografii jest dość rozmaita, lecz też ciekawsza i mogąca zyskać zainteresowanie szerszego grona odbiorców.
Za cel opracowania Autorzy przyjęli wykazanie ergonomiczności analizy ważności-realizacji (IPA) w pomiarze i ocenie jakości produktów oraz usług.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Pomiar jakości produktów i usług. wybrane zastosowania analizy ważności-realizacji, AZ#07360D74EB/DL-ebwm/pdf. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.