Jeśli Bóg istnieje, i jeśli – jak na Boga przystało – jest prawidłowy i wszechmocny, to zło obecne w wyprodukowanym przezeń świecie staje się zagadką, która bezwzględnie domaga się wyjaśnienia. Czy prawidłowy i zarazem wszechmocny Bóg w ogóle może pozwalać na zło? A jeśli pozwala, to czy bez wątpienia jest korzystny, i czy z pewnością jest wszechmocny?
Nie ma nieskomplikowanej odpowiedzi na pytanie o przyczynę zła. Dla tych, którzy wierzą w prawidłowego i wszechmocnego Boga, znalezienie tej odpowiedzi jest nad wyraz skomplikowane. Świat powołany do istnienia przez Stwórcę naznaczony jest bowiem piętnem cierpienia, które stawia pod znakiem zapytania prawdę o Jego dobroci i Jego wszechmocy. Czy jednak Bóg rzeczywiście mógł stworzyć świat bardziej idealny niżeli ten, który stworzył? Świat, w którym w ogóle nie byłoby zła? niemało wskazuje na to, że nie. Lecz wcale nie jest oczywiste to, że uzasadniony jest optymizm Leibniza, który dowodzi, iż żyjemy w najlepszym z osiągalnych światów, i że bez obecnego w nim zła nie byłby to już świat najkorzystniejszy.
Dlaczego zło? Czy realny jest świat bez zła? Czy Leibniz miał rację, gdy twierdził, iż nasz świat jest najkorzystniejszym z osiągalnych? W każdym razie świat bez książki Pabjana byłby odrobinę gorszy.
ks. Prof. Michał Heller
Tadeusz Pabjan - ksiądz katolicki, wykładowca filozofii przyrody i filozofii nauki na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Nakładem CCPress ukazały się m.in.: Niedomknięty bilans wszechświata (2014), Anatomia konfliktu. Między nowym ateizmem a teologią nauki (2016) oraz - wspólnie z ks. Prof. Michałem Hellerem - Stworzenie i początek wszechświata (2013).
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Świat najlepszy z możliwych?. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.