Książka jest efektem wieloletnich prac nad teoretycznym i ergonomicznym modelem ewaluacji społecznej, która znajduje użycie w edukacji; może być także prowadzona na wszelkich innych obszarach w stosunku do przedmiotów, które mogą być poddawane badaniom ewaluacyjnym.
Zaproponowany model ewaluacji poprzez niemało lat był wdrażany i praktykowany przez autorkę w licznych podejmowanych przez nią badaniach ewaluacyjnych, wprowadzając do nich elementy uspołecznienia, dialogu i partycypacji różnych grup społecznych, będących pośrednio bądź bezpośrednio uczestnikami badań ewaluacyjnych albo grup i instytucji zainteresowanych wynikami ewaluacji.
Książka jest próbą wyróznionia potencjałów ewaluacji w jej uspołecznionym modelu; jest także próbą nakreślenia potrzeb wdrożenia tego typu ewaluacji, który w swych założeniach nawiązuje do doświadczeń pedagogicznych, m.in.
pedagogiki społecznej, ale także pedagogiki krytycznej. W tym pierwszym odwołaniu ewaluacja nawiązuje do wartościowania, poręczności i celowości. Badania ewaluacyjne mają także niemało wspólnych składników z badaniami krytycznymi.
Ich zbieżne przesłanki zawierają się np. W potrzebach dostrzegania zmienności rzeczywistości społecznej, usytuowaniu badacza w środku badanej rzeczywistości, odwołaniu do kontekstu społecznego i podejmowaniu przez badacza krytyki zarówno w jej pozytywnym, jak i negatywnym kontekście.
Niniejsza książka ma za zadanie pokazać rozumienie, metodologię i możliwości zastosowania ewaluacji społecznej w edukacji, a także drogę do wypracowania właściwej kultury ewaluacyjnej, jaka stanowi długotrwały cel jej użytkowania.
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Ewaluacja społeczna w edukacji. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.