REPRINT. Brahmavaivarta Purana jest obszernym tekstem sanskryckim i główną puraną ( maha-puraną ) hinduizmu. Skupia się wokół Kryszny i Radhy, jest tekstem wajsznawizmu i jest uważany za jedną z nowożytnych czasów Purany. Jednak wersja mogła istnieć pod koniec pierwszego tysiąclecia ne, to jej zachowana wersja prawdopodobnie powstała w XV albo XVI wieku w regionie Bengalskim subkontynentu indyjskiego. Kolejny tekst o podobnym tytule, o nazwie Brahmakaivarta Purana, ponadto istnieje, lecz prawdopodobnie został zmieniony gdzieś w południowych Indiach. Istnieje mnóstwo wersji tej Purany, w 274 lub 276 rozdziałach, wszystkie twierdzą, że są częścią lub manuskryptami Brahmavaivarta Purany lub Brahmakaivarta Purany. Tekst ten wyróżnia się tym, że identyfikuje Krysznę jako najwyższą Rzeczywistość i twierdzi, iż wszyscy bogowie, tacy jak Wisznu, Śiwa, Brahma, Ganesha są tacy sami i wszyscy są inkarnacjami Kryszny. Wszystkie boginie, takie jak Radha, Durga, Lakszmi, Saraswati, Sawitri, są jeszcze uznawane przez Brahmavaivarta Puranę za równoważne i wszystkie inkarnacje Prakriti (natury), z legendami podobnymi do tych znalezionych w Mahabharacie i Devi Mahatmya. Tekst jest także znany z gloryfikowania kobiecości poprzez Radhę i jej egalitarnych poglądów, że wszystkie kobiety są przejawami boskiej kobiety, współtwórcami wszechświata i iż każda zniewaga dla kobiety jest obrazą dla bogini Radhy. Mitologia i historie Brahmavaivarta Purany, wraz z Bhagavata Puraną, miały wpływ na tradycje hinduistyczne związane z Kryszną oraz na tańce i sztuki widowiskowe, takie jak Rasa Lila. Tytuł " Brahmavaivarta " oznacza "metamorfozę Brahmana ", którą utożsamia się z Kryszną. Ta Purana bierze pogląd na stworzenie, w którym Brahman jako Kryszna tworzy wszechświat i jest wszechświatem. Ewolucję i naturę wszechświata pokazuje legenda Radhy i Kryszny w tej Puranie. Historie uwodzenia i legendy tego tekstu przyciągnęły dużo badań naukowych. Pierwsza khanda (część) pokazuje temat, iż Kryszna jest pierwotnym stwórcą, uniwersalną duszą i najwyższą rzeczywistą koncepcją zwaną Brahmanem. Druga część przedstawia Prakriti lub materię, która poprzez mitologię jest zrównana z pięcioma boginiami - Radhą, Durgą, Lakszmi, Saraswati i Sawitri. Jednak mnóstwo innych bogiń zostało wprowadzonych, lecz ostatecznie każda bogini i kobiecość jest uważana za tę samą istotę Radha Prakriti. Trzecia część ukazuje Ganeshę, bardzo modnego boga na czele słonia, jego historię życia i historię jego rodziny i brata, i jest on ponadto uważany za inkarnację Kryszny. Ostatnia część tej Purany dotyczy wszelkiego Radhy i Kryszny, malowanych erotycznymi motywami, hymnami, legendami i mitologią. Radha jest przedstawiona jako energia i moc Kryszny, nieodłączna część. Purana ukazuje egalitarny pogląd na kobiety, w którym potwierdza idee, takie jak "wszystkie istoty damskie wyszły z boskiej kobiety", i że "każda zniewaga dla kobiety jest obrazą przeciwko boskiej Radha" w...
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Brahma-waiwarta-puranam. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.