Jakie jest miejsce człowieka we wszechświecie w odniesieniu do Boga?
Jakie są możliwości i potrzeby poznawcze człowieka?
Czy istnieje konflikt między badaniami teologii i nauk przyrodniczych?
Choć człowiek od zawsze szuka odpowiedzi na pytania o początki, sens i cel swojego istnienia, kupując wiedzę i doskonaląc narzędzia, poszukiwania te nadal są fascynujące. Właściwa każdemu z nas natura badacza każe nam przeszukiwać przystępną rzeczywistość w nadziei na zrozumienie Bożych zamysłów. Książka jest przewodnikiem po tej wędrówce, demonstrującym poprzez dokonania filozofów i przyrodników jak silna i intelektualnie owocna jest ludzka potrzeba sensu, ładu i atrakcyjna. To pochwała rozumu jako narzędzia zdolnego odczytywać Bożą występowanie w świecie i świadectwo przekonania, że wiara i rozum wspólnie służą człowiekowi w odnalezieniu swojego miejsca we wszechświecie i iż nie ma między nimi konfliktu.
Przeczytałbym tę książkę, aby znaleźć potwierdzenie założenia, że można dzięki odkryciom nauki odnaleźć struktury Bożego sensu i ładu, a zarazem ludzkie przeznaczenie. Przeczytałbym ją, bo potrzebuję potwierdzenia nadziei, iż poszukiwania ludzkiego rozumu nie są płonne, że są celowe i prowadzą do odpowiedzi na pytania wciąż powracające, mimo nieustających wysiłków wielu naukowców. Przeczytałbym ją, bo potrzebuję dowodów na to, co przeczuwam. I uważam, że rozum i nauka mogą takie dowody dać, nie stojąc w sprzeczności z wiarą. Przeczytałbym ją, bo pomimo deklaracji filozofów, chcę odnajdywać obecność i bliskość Boga we współczesności, płaszczyznę spotkania.
ks. Dr Tomasz Adamczyk, KUL
Życiński raduje się przepięknem świata, jego całkowitą racjonalności poezją, estetyką równań matematycznych. Są to dla niego ślady Transcendencji. Lecz nie ślady podobne do odcisku pieczęci na dokumencie, ale ślady tkwiące dyskretnie, bo immanentnie, w całym Wszechświecie.
ks. Prof. Michał Heller
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Transcendencja i naturalizm Józef życiński. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.