Tytuł Komunikacja elektroniczna Podtytuł Zagrożenia i ich skutki dla organizacji Autor Piotr Wróbel Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego ISBN 978-83-7865-215-1 Rok wydania 2014 Gdańsk ilość stron 394 Format pdf Spis treści Wstęp 11 Rozdział 1. Istota komunikacji elektronicznej 21 1.1. Zmiany w sposobach komunikacji w wyniku rewolucji internetowej 21 1.1.1. Popularyzacja komunikacji elektronicznej w Polsce i wybranych krajach świata 21 1.1.2. Organizacyjne i społeczne skutki rewolucji internetowej 26 1.2. Podstawowa terminologia wykorzystana w monografii 34 1.3. Przegląd badań dotyczących komunikacji elektronicznej i związanych z nią zagrożeń 42 1.3.1. Komunikacja elektroniczna w badaniach naukowych 42 1.3.2. Badanie naukowe nad zagrożeniami związanymi z użyciem komunikacji elektronicznej 44 1.4. Prezentacja wybranych środków komunikacji elektronicznej 46 1.4.1. Kształt historii internetu 46 1.4.2. Oprogramowanie do wymiany danych 49 1.4.3. Oprogramowanie wspierające współpracę przy niskim stopniu współzależności 51 1.4.4. Oprogramowanie wspierające współpracę przy wysokim stopniu współzależności 53 Rozdział 2. Uwarunkowania cyklu komunikacji elektronicznej w organizacjach 57 2.1. Ewolucja teorii związanych z komunikacją elektroniczną 57 2.2. Teorie deficytu 59 2.2.1. Teoria występowaniu społecznej 59 2.2.2. Teoria redukcji sygnałów kontekstu społecznego 60 2.2.3. Teoria kontekstu społecznego 61 2.2.4. Teoria bogactwa środków przekazu 62 2.2.5. Teoria naturalności środków przekazu 64 2.3. Teorie alternatywne wobec teorii deficytu 64 2.3.1. Model SIDE 64 2.3.2. Teoria przetwarzania danych społecznych 65 2.3.3. Teoria komunikacji hiperosobistej 66 2.3.4. Teoria rozwoju środków przekazu 67 2.4. Teorie deficytu a teorie alternatywne 68 2.5. Identyfikacja uwarunkowań przebiegu procesu komunikacji elektronicznej 74 2.5.1. Charakterystyka środków komunikacji elektronicznej 75 2.5.2. Charakterystyka uczestników komunikacji 83 2.5.3. Charakterystyka informacji 87 2.5.4. Kontekst organizacyjny 89 2.6. Wpływ i rola uwarunkowań na przebieg cyklu komunikacji elektronicznej 92 2.6.1. Wpływ charakterystyki środków komunikacji na przebieg procesu 93 2.6.2. Wpływ charakterystyki uczestników komunikacji na przebieg procesu 95 2.6.3. Wpływ charakterystyki przekazywanej danych na przebieg procesu 96 2.6.4. Wpływ kontekstu organizacyjnego na przebieg procesu 97 2.6.5. Rola uwarunkowań w kształtowaniu cyklu komunikacji elektronicznej 98 Rozdział 3. Zastosowanie komunikacji elektronicznej w organizacjach: środki, polityki, skutki 101 3.1. Środki komunikacji elektronicznej wykorzystywane w organizacjach 101 3.2. Polityki zastosowania środków komunikacji elektronicznej przyjmowane przez organizacje 110 3.2.1. Model restrykcyjny 110 3.2.2. Model liberalny 119 3.3. Skutki użytkowania środków komunikacji elektronicznej dla organizacji 120 3.3.1. Szanse dla organizacji 122 3.3.2. Zagrożenia dla organizacji 125 3.3.3. Niejednoznaczne skutki dla organizacji 128 Rozdział 4. Przeciążenia informacyjne w miejscu pracy 133 4.1. Istota i charakterystyka zagrożenia 133 4.2. Przyczyny powstawania zagrożenia i wynikających z niego skutków 138 4.2.1. Czynniki aktywizujące zagrożenie 141 4.2.2. Czynniki bezpośrednio wywołujące skutki zagrożenia 146 4.3. Skutki występowania zagrożenia 147 4.3.1. Wyniki pracy 147 4.3.2. Zdrowie pracowników 150 4.4. Zapobieganie i minimalizowanie zagrożeń i ich skutków 152 4.4.1. System informacyjny 154 4.4.2. Postawy i zachowania pracowników 156 4.4.3. Rozwiązania techniczne 160 Rozdział 5. Użytkowanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania produktywności tych procesów 163 5.1. Istota i charakterystyka zagrożenia 163 5.1.1. Ograniczenia wynikające ze użytkowania środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych 163 5.1.2. Zachowywanie, przechowywanie i usuwanie informacji 169 5.1.3. Wyszukiwanie danych 171 5.1.4. Uzyskiwanie dostępu i używanie informacji 173 5.1.5. Zapewnianie bezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa systemu informatycznego 174 5.2. Przyczyny powstawania zagrożenia i wynikających z niego skutków 175 5.2.1. Czynniki aktywizujące zagrożenie 176 5.2.2. Czynniki bezpośrednio wywołujące skutki zagrożenia 180 5.3. Skutki występowania zagrożenia 181 5.3.1. Zaburzenia w działalności operacyjnej 183 5.3.2. Naruszenia bezpieczeństwa , a także bezpieczeństwa systemu informatycznego 185 5.3.3. Odpowiedzialność prawna związana z procesami informacyjnymi, w których użytkowana jest komunikacja elektroniczna 186 5.4. Uniemożliwianie i minimalizowanie zagrożeń i ich skutków 192 5.4.1. Ogólne podejście 192 5.4.2. Kształtowanie procesów informacyjnych 199 5.4.3. Ułatwianie procesów informacyjnych, w których stosowane są środki komunikacji elektronicznej 200 Rozdział 6. Trudności w równoważeniu życia zawodowego i życia osobistego w wyniku nadużywania środków komunikacji elektronicznej przez pracodawców i pracowników 209 6.1. Koncepcja równowagi pomiędzy życiem zawodowym a życiem osobistym 209 6.1.1. Istota i charakterystyka równowagi między życiem zawodowym a życiem osobistym 211 6.1.2. Skutki nierównowagi pomiędzy życiem zawodowym a życiem osobistym dla pracowników i organizacji 214 6.1.3. Komunikacja elektroniczna a równowaga pomiędzy życiem zawodowym a życiem osobistym 216 6.2. Nadużywanie poprzez pracodawców przystępności pracowników poza czasem pracy 218 6.2.1. Istota i charakterystyka zagrożenia 219 6.2.2. Przyczyny powstawania zagrożenia i wynikających z niego skutków 226 6.2.2.1. Czynniki aktywizujące zagrożenie 227 6.2.2.2. Czynniki bezpośrednio powodujące skutki zagrożenia 229 6.2.3. Skutki występowania zagrożenia 230 6.2.4. Uniemożliwianie i minimalizowanie zagrożeń oraz ich skutków 233 6.3. Nadużywanie przez pracowników internetu w czasie pracy do celów prywatnych 237 6.3.1. Istota i charakterystyka zagrożenia 237 6.3.2. Przyczyny powstawania zagrożenia i wynikających z niego skutków 242 6.3.2.1. Czynniki aktywizujące zagrożenie 244 6.3.2.2. Czynniki bezpośrednio powodujące skutki zagrożenia 246 6.3.3. Skutki występowania zagrożenia 247 6.3.4. Uniemożliwianie i minimalizowanie zagrożeń, a także ich skutków 249 Rozdział 7. Analiza zagrożeń w badanych organizacjach. Studia przypadków 253 7.1. Problem badawczy, cele badań empirycznych 253 7.2. Metodyka badania empirycznego 254 7.2.1. Paradygmat badawczy 254 7.2.2. Metody i techniki badawcze 254 7.2.3. Próba badawcza 260 7.2.4. Kryteria wyróżnienia zagrożeń 260 7.3. Studium przypadku: producent informatyczna A 264 7.3.1. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej 265 7.3.2. Przeciążenia informacyjne 265 7.3.3. Używanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania produktywności tych procesów 267 7.3.4. Nadużywanie przez pracodawców przystępności pracowników poza czasem pracy 271 7.3.5. Nadużywanie przez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy 273 7.3.6. Działania podejmowane przez organizację 273 7.3.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników 274 7.4. Studium przypadku: producent doradcza B 276 7.4.1. Wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej 277 7.4.2. Przeciążenia informacyjne 278 7.4.3. Używanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania skuteczności tych procesów 284 7.4.4. Nadużywanie przez pracodawców przystępności pracowników poza czasem pracy 286 7.4.5. Nadużywanie poprzez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy 289 7.4.6. Działania podejmowane poprzez organizację 290 7.4.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników 290 7.5. Studium przypadku: marka farmaceutyczna C 292 7.5.1. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej 292 7.5.2. Przeciążenia informacyjne 294 7.5.3. Stosowanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania produktywności tych procesów 296 7.5.4. Nadużywanie przez pracodawców dostępności pracowników poza czasem pracy 299 7.5.5. Nadużywanie przez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy 301 7.5.6. Działania podejmowane przez organizację 302 7.5.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników 303 7.6. Studium przypadku: spółka zarządzająca holdingiem D 305 7.6.1. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej 306 7.6.2. Przeciążenia informacyjne 307 7.6.3. Używanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania sprawności tych procesów 309 7.6.4. Nadużywanie przez pracodawców przystępności pracowników poza czasem pracy 312 7.6.5. Nadużywanie poprzez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy 313 7.6.6. Działania podejmowane przez organizację 314 7.6.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników 315 7.7. Studium przypadku: producent informatyczna E 316 7.7.1. Zastosowanie środków komunikacji elektronicznej 317 7.7.2. Przeciążenia informacyjne 318 7.7.3. Wykorzystywanie środków komunikacji elektronicznej w procesach informacyjnych prowadzące do ograniczania skuteczności tych procesów 320 7.7.4. Nadużywanie poprzez pracodawców dostępności pracowników poza czasem pracy 323 7.7.5. Nadużywanie przez pracowników Internetu do celów prywatnych w czasie pracy 324 7.7.6. Działania podejmowane przez organizację 324 7.7.7. Znaczenie występujących zagrożeń dla organizacji i pracowników 325 7.8. Zagrożenia w badanych organizacjach – podsumowanie 327 7.8.1. Występowanie analizowanych zagrożeń 327 7.8.2. Przyczyny powstawania zagrożeń i wynikających z niego skutków 333 7.8.3. Skutki występowania zagrożeń 336 7.8.4. Działania podejmowane poprzez badane podmioty 338 7.8.5. Ograniczenia przeprowadzonych badań 340 Zakończenie 341 Załączniki 353 Bibliografia 365 Spis rysunków 390 Spis tabel 392
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Komunikacja elektroniczna. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.