Autorzy publikacji: Gładyszewska-Cylulko Joanna, Cytowska Beata, Drzazga Agnieszka, Jagoszewska Iwona, Plichta Piotr i Szczupał Bernadeta Niniejsze opracowanie pokazuje specyfikę pracy i wsparcia w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnościami, o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Choć każdy z wariantów niepełnosprawności wymaga nieco innych oddziaływań terapeutyczno-edukacyjnych, to niektóre zjawiska występujące w przestrzeni szkolnej dotykają wszystkich pokazujenych grup. Jednym z nich jest agresja rówieśnicza i przemoc (bullying). Temu tematowi została poświęcona pierwsza część monografii. Osoby z niepełnosprawnościami niekiedy występują w roli agresorów, lecz częściej stają się ofiarami. Znajomość mechanizmów zadziornych wykonywanych za pomocą progresywnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (agresja elektroniczna i cyberbullying) oraz zasad i poręcznych wskazówek odnośnie do nowoczesnania profilaktycznego w przypadku narażenia na przemoc może być pomocna dla pedagogów pracujących z osobami będącymi podmiotem niniejszej publikacji. W książce przybliżone zostały również zagadnienia dotyczące uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Poruszono problemy wynikające ze specyfiki funkcjonowania tych dzieci, ujawniające się w sytuacji diagnozy, konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, doboru metod ich edukacji, rehabilitacji i wsparcia. Omówiono ponadto kwestię pomocy rodzinie udzielanej poprzez szkołę, a także zasady współpracy pomiędzy tymi dwoma rodzajami otoczenia społecznego mającej na celu dobro dziecka. W dalszej części opracowania przedstawione zostały problemy uczniów z wadami wzroku i słuchu w kontekście działań usprawniających ich edukację. Przybliżono wątki związane ze zmianami w zakresie regulacji prawnych i form kształcenia. Wszystkie problemy omawianych grup analizowano w odniesieniu do specyfiki ich funkcjonowania w różnych sferach rozwoju. Warto uwydatnić w tym miejscu, że choć w szkołach ogólnodostępnych populacja osób z niepełnosprawnością wzrokową i słuchową jest liczna (zwłaszcza osób słabowidzących i słabosłyszących), to niewiele publikacji przybliża zagadnienia ich potrzeb w zakresie kształcenia i wychowania. Niniejsza monografia uzupełnia tę lukę, upraszczając zrozumienie funkcjonowania uczniów z zaburzeniami widzenia i słyszenia. W obliczu trudności edukacyjnych może to sprzyjać wydajnemu stosowaniu mocnych metod progresywnania omówionych w tej publikacji, jak także stymulować pedagogów do wynajdywania własnych sposobów radzenia sobie w sytuacjach niełatwych związanych ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi uczniów z wadami wzroku i słuchu. W publikacji poruszono na dodatek problematykę funkcjonowania dzieci przewlekle chorych w roli uczniów. Choroba przewlekła pozostała tu potraktowana jako sytuacja skomplikowana, wywołująca dużo negatywnych emocji i stanów psychicznych. Równocześnie zaakcentowano wartość wsparcia społecznego w minimalizowaniu ograniczeń wynikających z tego typu choroby. Na zakończenie książki ukazano sylwetkę dziecka z niepełnosprawnością ruchową oraz swoistość jego kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności zaspokajania zapotrzebowania wyrażania siebie i porozumiewania się z innymi przez alternatywne i wspomagające formy komunikacji. Serdecznie zapraszamy do lektury! Autorzy
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z niepełnosprawnościami. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.