Tytuł Zakorzenienie społeczne jako determinanta współpracy w sektorze turystycznym Autor Katarzyna Czernek Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISBN 978-83-7875-364-3 Rok wydania 2017 Katowice Wydanie 1 liczba stron 367 Format pdf Spis treści Wstęp 9
Rozdział 1
Relacje pomiędzy ekonomią i socjologią jako podłoże sformułowania koncepcji zakorzenienia społecznego 21
1.1. Wzrost znaczenia ekonomii wśród nauk społecznych. Imperializm ekonomiczny 21
1.2. Główny trend ekonomii i jego krytyka 26
1.3. Ekonomia i socjologia – różnice między postrzeganiem podmiotów i procesów gospodarczych 42
1.4. Socjologia ekonomiczna jako próba przezwyciężenia niedostatków teorii głównonurtowych 50
Rozdział 2
Charakterystyka koncepcji zakorzenienia społecznego 62
2.1. Przesłanki i geneza koncepcji zakorzenienia społecznego 62
2.2. Zakorzenienie społeczne na tle innych typów zakorzenienia 74
2.3. Części składowe i źródła zakorzenienia społecznego 84
2.3. Korzyści zakorzenienia społecznego formułowane w literaturze 89
2.4. Negatywne konsekwencje zakorzenienia społecznego w świetle dotychczasowych badań empirycznych 101
Rozdział 3
atrybuty sektora turystycznego i ich wpływ na zakorzenienie społeczne w kontekście współpracy między podmiotami tego sektora 111
3.1. Cechy sektora turystyki i przedsiębiorstw turystycznych 111
3.2. Konsekwencje specyfiki sektora turystycznego dla kształtowania relacji zakorzenionych społecznie 121
3.3. Pojęcie, przesłanki i formy współpracy w regionie turystycznym 125
3.3.1. Pojęcie współpracy w regionie turystycznym i koncepcje teoretyczne wyjaśniające zjawisko współpracy 125
3.3.2. Przesłanki i cele współpracy w regionie turystycznym 126
3.3.3. Klasyfikacja i formy współpracy w regionie turystycznym 130
3.4. Zakorzenienie społeczne i jego rola we współpracy w regionie turystycznym – przegląd badań 139
Rozdział 4
Metodyka badań – podejście sieciowe i jego użycie w badaniu znaczenia zakorzenienia społecznego dla współpracy w sektorze turystycznym 150
4.1. Geneza, funkcjonalność i charakterystyka podejścia sieciowego 150
4.2. Elementy i narzędzia wykorzystywane w podejściu sieciowym 160
4.2.1. Sposoby analizy wykorzystujące podejście sieciowe 160
4.2.2. Wady i mocne strony sieciowej analizy ilościowej 162
4.2.3. Wady i zalety sieciowej analizy jakościowej 163
4.2.4. Potrzeba użycia strukturacji w analizie sieciowej, a także łączonych
metod badawczych 164
4.3. Opis przyjętej procedury badawczej 169
4.3.1. Ramy koncepcyjne 169
4.3.2. Metoda badawcza i dobór próby do badań 172
4.3.3. Charakterystyka procedury badawczej i narzędzia badawczego 182
4.3.4. Metoda analizy danych ilościowych i jakościowych 185
4.3.5. Ograniczenia przeprowadzonych badań 187
Rozdział 5
Zakorzenienie społeczne w sektorze turystycznym – jego źródła i determinanty 189
5.1. Zakorzenienie społeczne i jego znaczenie dla współpracy pomiędzy badanymi podmiotami – ilościowa i jakościowa analiza sieciowa 189
5.1.1. Analiza z perspektywy sieci jako całości 189
5.1.2. Analiza z perspektywy aktorów w sieci 196
5.2. Źródła zakorzenienia społecznego badanych podmiotów 209
5.3. Determinanty zakorzenienia społecznego w relacjach objętych badaniem 224
Rozdział 6
Pozytywne następstwa zakorzenienia społecznego dla współpracy w sektorze turystycznym 234
6.1. Dostęp do zasobów 234
6.2. Rozciągliwość zachowań w warunkach niepewności 244
6.3. Kształtowanie wspólnej tożsamości podmiotów 246
6.4. Obniżenie kosztów transakcyjnych 250
6.5. Pozytywne efekty domina w sieci partnerów 255
6.6. Eliminacja nieuczciwych partnerów i ograniczanie niewłaściwych zachowań rynkowych 256
6.7. Łatwiejsze pozyskiwanie wiedzy od partnerów i jej transfer 258
6.8. Stymulowanie postępowości działań kooperacyjnych 260
6.9. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka korzyści płynących z zakorzenienia społecznego dla współpracy między badanymi podmiotami 261
Rozdział 7
Negatywne konsekwencje zakorzenienia społecznego dla współpracy w sektorze turystycznym 265
7.1. Ograniczenie innowacyjności działań kooperacyjnych 265
7.2. Mniejsze zdolności adaptacyjne partnerów i organizacji partnerskich 274
7.3. Ograniczenie ekonomicznej racjonalności decyzji partnerów 275
7.4. Nepotyzm w relacjach kooperacyjnych 278
7.5. Konflikty interpersonalne pomiędzy partnerami 279
7.6. Podatność na działania oportunistyczne partnera 288
7.7. Klasyfikacja i ogólna charakterystyka negatywnych konsekwencji płynących z zakorzenienia społecznego dla współpracy między badanymi podmiotami 290
Zakończenie 293
Bibliografia 305
Spis diagramów 347
Spis rysunków 347
Spis schematów 347
Spis tabel 349
Załącznik 351
1. Przykład macierzy binarnych użytkowanych w badaniu 353
2. Wzór narzędzia badawczego – kwestionariusz wywiadu 354
3. Książka kodowa 359
4. Częstotliwość występowania kodów w procesie kodowania materiału empirycznego 364
Opinie i recenzje użytkowników
Dodaj opinie lub recenzję dla Zakorzenienie społeczne jako determinanta współpracy w sektorze turystycznym. Twój komentarz zostanie wyświetlony po moderacji.